• Menu

0 recente resultaten

E-mail bestand mag na faillissement worden doorverkocht

De voorzieningenrechter in Amsterdam heeft bepaald dat Broadcast Press en moederbedrijf Informa opt-in e-mailadressen uit de failliete boedel van Van Dusseldorp voor eigen doeleinden mogen gebruiken.

Het bedrijf Van Dusseldorp & Partners BV ging juli 2003 failliet. Het bedrijf van Monique van Dusseldorp had onder andere een online nieuwsdienst waarin reclame werd gemaakt voor congressen. De curator verkocht de database met de klanten en relaties van het bedrijf aan Broadcast Press. In de database stonden de namen en persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen, van enkele tienduizenden personen.

Deze personen hadden hun adres verstrekt op grond van het privacystatement van het bedrijf: “We will never sell personal data or share personal data with third parties, unless we have your permission or are required by law to do so.” Bij aanmeldingen voor de nieuwsbrieven van Van Dussledorp werd op de betreffende website steeds vermeld: “We will not sell, share, or rent this information to others.” De strikte opt-in policy van Van Dusseldorp lijkt volledig terzijde geschoven door de uitspraak van de rechter.

Broadcast Press heeft de databases beschikbaar gesteld aan het moederbedrijf, de Britse Informa Group. Deze is ook eigenaar van congresorganisator Euroforum in Eindhoven. Zowel Broadcast Press als het moederbedrijf versturen promotie naar de adressen uit de databank van Van Dusseldorp, ook per e-mail.

In de rechtszaak die Van Dusseldorp aanspande, eiste zij dat Broadcast Press de verwerking van de persoonsgegevens staakt en de gegevens, met uitzondering van de originele dragers, vernietigt en de originele dragers aan Van Dusseldorp teruggeeft. Van Dusseldorp wil het bestand gebruiken bij een doorstart van haar bedrijf.

Eerder vroeg Van Dusseldorp het College bescherming persoonsgegevens een stokje te steken voor de verkoop van het bestand door de curator. Volgens het College was echter onvoldoende aangetoond dat de curator onjuist handelde. Bovendien vond het College dit meer een zaak van de rechter.

De uitspraak van de rechter gaat niet in op het strikte privacyreglement waaronder de betrokkenen hun persoonsgegevens aan Van Dusseldorp gaven. De rechter is van mening dat aan de vereiste doelbinding van de Wet bescherming persoonsgegevens (art. 9 lid 2) is voldaan doordat Broadcast Press de gegevens gebruikt om reclame te maken voor hetzelfde soort evenementen en producten als Van Dusseldorp dat eerder deed. Bovendien weegt de rechter mee dat het ‘onschuldige gegevens’ betreft (namen en e-mail adressen) en dat Broadcast Press alle betrokkenen bij overname van het bestand op de hoogte heeft gesteld en een opt-out heeft aangeboden.

De uitspraak toont welke geringe waarde een privacyreglement in dit soort situaties heeft. Wanneer een reglement strengere regels bevat dan die welke de Wet bescherming persoonsgegevens vereist, zal daaraan geen gevolg hoeven te worden gegeven bij overname door een faillissement. Het begrip doelbinding uit de WBP kan ruim geïnterpreteerd worden wanneer het blijkbaar niet uitmaakt wie de gegevens verwerkt, maar uitsluitend waarvoor de gegevens worden verwerkt.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag