0 recente resultaten

Persbericht: "Bits of Freedom: stop het downloadverbod"

Amsterdam, 14 oktober december 2009 – Bits of Freedom roept kabinet en kamerleden op om de plannen voor een downloadverbod af te blazen. De digitale burgerrechtenbeweging schrijft vandaag in een brief aan de kamer (PDF) dat dit een heilloze weg is. De briefing is verzonden ter voorbereiding op het algemeen overleg over het auteursrechtbeleid op 16 december 2009, waar het rapport van de Commissie Gerkens en het kabinetsstandpunt hierover worden besproken.

Op dit moment is het downloaden van muziek en films uit illegale bron zonder toestemming van de rechthebbende nog toegestaan. Het kabinet heeft echter onlangs aangegeven dat zij een downloadverbod wil introduceren. Volgens Bits of Freedom is dat onwenselijk. Door de introductie van een downloadverbod zou de overheid miljoenen Nederlanders criminaliseren, terwijl dit verbod niet handhaafbaar is zonder internetgebruikers te bespioneren. Ook zal het creativiteit niet stimuleren. In plaats van het introduceren van dit soort repressieve maatregelen moet de contentindustrie naar de mening van Bits of Freedom nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen.

Bits of Freedom: “Mensen realiseren zich niet dat een downloadverbod alleen kan worden gehandhaafd door de contentindustrie alle internetverkeer af te laten te tappen. Dit is een heilloze weg. Ik hoop Wij hopen van harte dat deze plannen niet worden ingevoerd.”

Contact: Ot van Daalen, +31(0)654386680, ot.vandaalen@bof.nl

Update: een aantal fouten in het persbericht is gecorrigeerd. Voor de duidelijkheid zijn de stukken uit het oude persbericht doorgestreept.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag