Datalek: Joop.nl publiceert ook gegevens gebruikers

Jouw profielfoto gebruikt voor reclames op LinkedIn? SchakelUit

Niet gokken met internetfilters
DOSSIER / Doe-het-zelf

Zit je op LinkedIn? En heb je een foto in je profiel? Dan is er een kans dat jouw foto binnenkort gebruikt wordt in reclames binnen dat netwerk. We zetten de problemen van dit ‘social advertising’ op een rij. En geven je gelijk een snelle, praktische oplossing.

Wat gebeurt er precies?
LinkedIn heeft eind juni een aantal instellingen aangepast waardoor het mogelijk is om jouw informatie te gebruiken voor hun advertentie-platform. Dat betekent dat onder andere jouw naam en foto gebruikt kunnen worden bij advertenties die andere LinkedIn-gebruikers te zien krijgen. Denk bijvoorbeeld aan reclame voor een bedrijf dat jij volgt. En als je de gebruiksvoorwaarden van LinkedIn doorleest, blijkt het nog veel verder te gaan.

Niet goed op de hoogte gebracht
Terwijl de privacyperikelen rondom Facebook nog vers in het geheugen liggen, is het bizar dat LinkedIn haar gebruikers zo slecht informeert over een privacy-aanpassing. Geen message in je inbox, geen e-mail, geen pop-up. LinkedIn schreef alleen een blogpost en maakte een banner. Dat is blijkbaar genoeg, want in de gebruiksvoorwaarden staat:

For purposes of service messages and notices about the Services to you, LinkedIn may place a banner notice across its pages to alert you to certain changes such as modifications to this Agreement.

Maar dat is toch mijn foto? Ze hebben toch helemaal niet het recht om die te gebruiken?
Guess again. Weliswaar schrijft LinkedIn in de Privacy Policy dat jouw naam en foto niet aan adverteerders worden verstrekt, maar let eens op deze opvallende passage in de gebruiksvoorwaarden:

Additionally, you grant LinkedIn a nonexclusive, irrevocable, worldwide, perpetual, unlimited, assignable, sublicenseable, fully paid up and royalty-free right to us to copy, prepare derivative works of, improve, distribute, publish, remove, retain, add, process, analyze, use and commercialize, in any way now known or in the future discovered, any information you provide, directly or indirectly to LinkedIn, including, but not limited to, any user generated content, ideas, concepts, techniques or data to the services, you submit to LinkedIn, without any further consent, notice and/or compensation to you or to any third parties.

Vertaald in gewoon Nederlands staat hier dat jij tijdens je aanmelding LinkedIn het recht hebt gegeven om alle door jouw aangeleverde informatie te gebruiken, ook voor commerciële doeleinden. Pas maar op met het bespreken van ideeën voor een nieuwe onderneming via LinkedIn. Je kunt overigens wel vragen om de informatie te verwijderen als je je account opzegt.

Geen toestemming
Jouw toestemming is niet gevraagd bij het veranderen van de instellingen. En jouw toestemming zal ook niet worden gevraagd op het moment dat de advertenties daadwerkelijk gebruikt worden. Terwijl je best bedrijven kan volgen waarvoor je geen reclame wilt maken. Het is goed denkbaar dat LinkedIn de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens heeft overtreden, want voor het gebruik van persoonsgegevens, en jouw naam en foto zijn dat, is die toestemming nodig. Als je wilt dat het College Bescherming Persoonsgegevens onderzoek doet naar de zaak, kun je dit formulier invullen.

Uitschakelen
De makkelijkste manier om jezelf te beschermen, is om deze functie uit te schakelen. Dat heb je binnen twee minuten gepiept als je onze instructies volgt:

  1. Log in;
  2. Ga rechtsboven naar je naam, en klik op settings;
  3. Klik linksonder op Account;
  4. Klik onder Privacy Controls op Manage Social Advertising;
  5. Verwijder het vinkje en sla het op.

Heb je nog meer Tips & Tricks voor LinkedIn-gebruikers? Laat dat hieronder weten in de reacties of natuurlijk aan de geïnteresseerden in onze LinkedIn-groep.

  1. Maurice Pasman

    Ik vind dit eigenlijk helemaal niet zo schokkend. Volgens de algemene voorwaarden van LinkedIn mocht dit altijd al, ze hebben het alleen nu mogelijk gemaakt dat je het uit kunt zetten. En waar gaat het nu helemaal over; als jij aangeeft geïnteresseerd te zijn in een dienst of bedrijf, is dat zichtbaar voor andere gebruikers (met je naam en foto erbij).

    Dit wordt volledig uit proportie gehyped. Lees voor de gein de algemene voorwaarden van Google eens, daar staat zo ongeveer ook dat alles wat je post van hun wordt. Gratis diensten betaal je wel degelijk, alleen is de currency anders. Zie deze blogpost: http://idtect.blogspot.com/2011/07/met-je-hoofd-in-de-wolken-2.html .

  2. Charlotte

    Merci!

  3. Yatta

    Er zijn op dezelfde pagina meerdere keuzes te maken waar bij je je privacy ook kunt beschermen tegen;

    onder Account, manage social advertising en enhanced advertising (vinkje uitzetten) en onder E-mail preferences kun je aangeven dat je geen “partnet emails” (vaak reklame) wenst te ontvangen. Ook kun je daar de frequentie vd mails instellen.

  4. Jona

    Thanks! Dacht dat ik alles uit had gezet al, zucht. Maar dat was blijkbaar voordat ze dit toe hebben gevoegd, sneaky hobbitses.

  5. Robert

    “grant permission to […] process […] in any way now known or in the future discovered”

    Hoe kan ik nu toestemming geven aan iets dat nog niet eens is uitgevonden? Is er ook maar een rechtssysteem waar dit standhoudt?

  6. Daphne van der Kroft

    Ha Maurice,

    Wij vinden het niet voldoende als zaken in de gebruiksvoorwaarden staan. Die kunnen namelijk bijzonder breed zijn, getuigen ook de voorwaarden van LinkedIn en Google. Burgerrechten zijn te belangrijk om opzij te kunnen worden geschoven door dergelijke voorwaarden.

    En het probleem is helder. Je kunt bedrijven en diensten volgen of daarop commenten, dat wil niet per se zeggen dat je het met ze eens bent. Misschien volg jij bijvoorbeeld meerdere politieke partijen, maar stel je het niet op prijs als jouw foto gebruikt wordt bij hun advertenties.

    Je hebt helemaal gelijk, de currency is anders. En juist daarom (onze gegevens zijn goed geld waard!), zouden we er beter mee om moeten kunnen gaan: Welke partijen gun je die waarde wel en welke niet? Daarvoor moet je weten wat ermee gebeurt, en er controle over hebben. Transparantie en controle, daar pleiten wij dus voor.

  7. Jan

    Ik vind het op deze manier gebruiken van de informatie zorgelijk, en heb deze ‘opties’ dan ook uitgezet. Maar LinkedIn biedt tenminste wel de keuze. Ik kan me niet meer precies herinneren hoe, maar ik vond dat ze de aanpassing ook vrij duidelijk hadden gecommuniceerd, met links naar leesbare versies van alle wijzigingen.

  8. Rbert

    Complimenten naar linkedin, zij zijn in staat perfecte dienstverlening naar recruiters te bieden:
    aanleveren van foto’s, CV, opsomming van al je discussie inputs, inzicht in je netwerk, e-mail adressen etc.

    Laten we hopen dat niet iedereen wegloopt bij linkedin en er voorlopig geen “open variant” zoals wikipedia van linkedin zal ontstaan.

  9. Leonard Fortuin

    Een artikel in NRC Handelsblad van 5 aug. jl. (“Zomaar je foto bij ’n advertentie”) wees me erop dat LinkedIn zijn voorwaarden veranderd heeft en dat BOF het “bizar” noemt dat gebruikers zo slecht worden geinformeerd. Ik ben blij dat er instanties zijn zoals BOF die kritisch volgen wat er gebeurt met en op de sociale netwerken.

  10. Stefan

    1: hoe moet linkedin überhaupt je profiel opslaan als ze daar geen toestemming voor hebben? 2: Zo wordt alleen maar inde hand gewerkt dat er geen privacy verbeteringen meer komen.

Laat een reactie achter op Maurice Pasman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.