#CCC: hacken op leven en dood

Wie weet wat van mij? PIM helpt

Europees privacyonderzoek: Nederlanders slecht geïnformeerd

Je digitale schaduw is enorm. Je staat geregistreerd in vele honderden, zo niet duizenden, databanken, verspreid over bijna net zoveel organisaties. Weet jij wat ze van je weten?

Een aantal van die registraties weet je zonder twijfel wel te noemen, zoals je medisch dossier bij je huisarts en de gegevens over het abonnement van je mobiele telefoon. Misschien heb je wel een idee van wat je telefoonaanbieder vastgelegd heeft, maar je weet het zeker niet van de organisaties waar je niet eens bij stil staat.

En weet je ook precies wat in je medische dossier is vastgelegd? Waarschijnlijk niet. Toch is het meestal niet heel moeilijk om daar achter te komen: je kunt de organisaties er gewoon om vragen.

Je hebt het recht om inzage te krijgen in wat bedrijven over je hebben vastgelegd. Fouten mag je corrigeren en – als de registratie niet nodig is – ook gegevens weer verwijderen. Daar is een wet voor. Een wet die je het recht geeft om te controleren of de registratie van jouw gegevens juist, volledig, relevant en rechtmatig is.

Om het je makkelijker te maken hebben zo’n 15 vrijwilligers van Bits of Freedom de Privacy Inzage Machine (PIM) gebouwd. In drie simpele stappen stel je de brief op waarmee je inzage in jouw gegevens kan vragen. We hebben zo’n 200 bedrijven geselecteerd waar je uit kan kiezen. Nadat je je contactgegevens hebt opgegeven kun je de brief aan de bedrijven uitprinten. Samen met een kopie van je identiteitsbewijs is dat voldoende om inzage te krijgen.

We zijn benieuwd naar je ervaringen! Krijg je een volledig antwoord van je telefoonaanbieder op je inzageverzoek? Wat bewaart je energieleverancier van je? En met wie deelt jouw supermarkt je gegevens? Is het antwoord onvoldoende, hou ons dan op de hoogte.

Om te weten wat ze van je weten doe je nu een verzoek. Start PIM!

  1. Karin Spaink

    Wat een geweldige applicatie. Met hulp van PIM ga ik ’s een serie instanties en bedrijven aanschrijven! Heel goed dat jullie dit hebben gemaakt. Mijn complimenten!

  2. Johan

    Goed initiatief. Ik heb vaker overwogen om zo een verzoek te doen aan bedrijven maar door de drempel van “wat zet je dan precies in de brief en waar stuur je het precies heen” nooit echt doorgezet. Ga het binnenkort zeker doen. Benieuwd me wat ze terug komen.

  3. elricoloco

    briljant, nu vragen jullie dus voor de standaard brief mijn gegvens achter te laten met de opmerking dat deze binnen 10 minuten verwijdert worden. waar heb je in vredesnaam prive gegevens voor nodig om een standaard breif voor te maken . je kan toch ook simpel de ruimtes vrij laten waar jeje gegevens neer zet , het is tenslotten een standaard brief.
    Of is dit mischen een actie om t elaten zien hoe eenvoudig mensen prive gegevens achterlaten op websites.
    Het idee vind ik goed, maar ik heb een beetje twijfel over de methode , die precies dat doet wat je probeert tegen te gaan

  4. Pascale

    Mooi initiatief. Zoals ‘Johan’ al zegt kan dit mensen net even over de streep trekken. Ook mijn complimenten en bedankt voor het harde werk!

  5. Bert

    Elricolo: je kunt ook gewoon fake gegevens invullen. Na de download kun je de tekst gewoon naar word kopiëren en je goede gegevens opnemen.

    Dan geef je niemand jouw gegeven.

  6. Jeroen

    @elricoloco, dus jij vult je echte gegevens op het web in? Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Dus gewoon een fake naam gebruiken en later de brief knippen en plakken in een tekstverwerker.

  7. sdj

    Goed initiatief!
    Maar vergeet niet dat bedrijven volgens deze zelfde inzagewet ook geld mogen vragen voor de inzage:
    ” De verantwoordelijke kan voor een bericht als bedoeld in artikel 35 een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vast te stellen vergoeding van kosten verlangen die ten hoogste € 5 bedraagt.”

    dus lukraak 100 verzoeken de deur uit doen kan nog in de papieren gaan lopen.

  8. Jeroen

    @bert, je was me voor, ik had niet gerefreshed voor mijn posting.

  9. Arthur

    Heel leuk als je dit doet maar dan hebben ze ook gelijk een kopie van je identiteitsbewijs!

  10. Lo

    Weet iemand met welk programma ik de brieven op kan maken? er staat geen extensie bij en een .doc bestand ervan maken werkt helaas niet. Heeft iemand advies?

  11. Lo

    “op” moet zijn open 😉

  12. Hennie

    @Arthur

    Je BSN-nummer moet je vóór verzending wel met een dikke zwarte stift doorstrepen!

  13. Alexander

    @Lo Het zijn PDF bestanden. Onder Windows kan je deze openen met o.a. de programma’s Adobe Acrobat en Foxit reader.

    Maar een bestandsnaam extensie is heel geen slecht idee. Ik zet het op m’n TODO lijstje 🙂

  14. Jan Jansen

    Is het een idee om alle brieven in 1 pdf te zetten? Beetje omslachtig om iedere brief apart te downloaden.

  15. Rinus

    Is het mogelijk om 1 voorbeeldbrief in “word ” zonder adresgegevens van de geadresseerde(n) en datum te downloaden en een aparte lijst van adressen van de door de respondent gekozen firma”s e.a. in een apart bestand daarnaast weer te geven zodat beide door de verzoeker opgeslagen en/of dedownload kunnen worden?
    Op die manier kan de verzoeker op een door hem/haar gekozen moment zelf zijn verzowk(en) indienen.
    Dit, omdat als je meerdere keuzes maakt het wel erg omslachtig is om elke brief apart te downloaden/printen.

  16. Arthur Dent

    Handig tool en goed om te zien hoe dit moet. Een voorbeeldbrief had natuurlijk ook volstaan. Dan hoef je geen gegevens te registreren. Wel sportief dat BoF ook in de lijst staat, overigens! Ik hoop niet dat jullie teveel brieven krijgen, dan blijft er geen tijd over om je goede werk te doen 🙂

  17. Mark Boos

    Verenigingen en clubs kunnen met een tool als online ledenadministratie aan de meeste van de verplichtingen van de WBP voldoen:
    http://www.ledenadministratieonline.com/whitepapers/68-wet-bescherming-persoonsgegevens-en-de-vereniging–club.html

    Leden kunnen dan zelf inloggen en op ieder moment hun gegevens raadplegen. Uiteraard moet er wel een adequate beveiliging van die gegevens zijn, zodat niet iedereen die gegevens kan inzien.

  18. pascal.

    Heel goed dat jullie dit hebben gemaakt. Mijn complimenten en bedankt voor het harde werk .wat hier gaat tijd in zitten succes .

  19. piet

    Vraagje, kan je niet in de brief vragen of ze het kopie van je paspoort met hun antwoord retour sturen? Tenslotte is er na het voldoen aan het WBP-verzoek geen reden meer om het paspoort te ‘verwerken’/bewaren, en de verwerking van persoonsgegevens is alleen toegestaan als dit strikt noodzakelijk is.

  20. Bart

    Heel leuk dit, maar is er ook een brief die ik kan insturen tot VERNIETIGING van mijn gegevens, bijvoorbeeld ik heb ooit eens mee gespeeld met de postcode loterij en na een jaar opgezegd maar ik blijf nog steeds elke keer post ontvangen! Help!

  21. Frances

    @Bart: voor een voorbeeldbrief om je gegevens te laten verwijderen, zie http://www.mijnprivacy.nl/SiteCollectionDocuments/modelbrief_verzet_wbp41.pdf

  22. leerling

    ik heb zoon verzoek ooit neergelegt bij de directie maar hij wou er niet aan meewerken hij was bang als hij het bij mij moest doen dat hij het bij alle 1500 leerlingen moest doen
    ook dacht hij dat ik daar geen recht toe had ik weet niet of hij daar een punt mee heeft ik ben nog geen 18+

  23. Michiel

    Ik heb drie organisaties aangeschreven en de brieven op 15 augustus verstuurd. Vandaag kreeg ik mijn eerste reactie, van Trans Link Systems. Een snelle reactie dus, en ook zeer compleet. Alles waar ik om vroeg, staat er in. Erg netjes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.