• Menu

0 recente resultaten

Het volg-me-niet-register maakt belofte niet waar

In navolging van het bel-me-niet-register hebben online-adverteerders sinds vorige week ook een volg-me-niet-register op internet geïntroduceerd. Adverteerders bieden internetgebruikers de mogelijkheid om aan te geven dat ze niet meer gevolgd willen worden. Daarmee loopt het Interactive Advertising Bureau (IAB) vooruit op aangescherpte cookiewetgeving, zo stellen ze. Maar is dat wel zo? Op dit moment kan je via YourOnlineChoices aangeven door welke bedrijven je gevolgd mag worden zodat ze je aangepaste advertenties kunnen aanbieden. Dat klinkt nobel, maar er zitten een aantal haken en ogen aan, we noemen er hier twee:

Adverteerders blijven je gewoon volgen

Ten eerste blijkt het een valse belofte dat je niet meer gevolgd wordt als je daarvoor kiest. Je wordt nog steeds gevolgd door middel van cookies, je ziet alleen geen gerichte advertenties meer. Er worden waarschijnlijk nog steeds uitgebreide profielen van je aangelegd.

Als je een applicatie gebruikt die gebruikte cookies zichtbaar maakt, dan zul je zien dat de bedrijven waarvan je net hebt aangegeven dat ze je niet meer mogen volgen dat nog steeds naar hartenlust doen. Zelf de proef op de som nemen? Installeer bijvoorbeeld Ghostery in je Firefox-browser, schakel de bedrijven uit in het Volg-me-niet-register en ga verder met surfen.

Opt-out in plaats van opt-in

Daarnaast gebruikt de website op dit moment het zogenaamde opt-out systeem: de standaardinstellingen zijn zo dat alle adverteerders gebruik mogen blijven maken van je surfgegevens, je moet je dus zelf afmelden als je daar verandering in wil brengen. Bovendien is deze mogelijkheid er nu alleen nog voor adverteerders die zich hebben aangesloten bij dit initiatief. Dat moet anders, zo vinden ook de Europese Privacytoezichthouders, verenigd in de Artikel-29 werkgroep:

“Het niet aanpassen van de standaardinstelling kan doorgaans niet worden beschouwd als uitdrukkelijke instemming. Advertentienetwerken en websitehouders moeten heldere en begrijpelijke informatie verschaffen over hun identiteit en over de doeleinden van de verwerking van de gegevens, zodat gebruikers een gerichte keuze kunnen maken over het al dan niet laten volgen van hun surfgedrag.”

De PVV en de PVDA hebben gezamenlijk een amendement op de Telecomwet ingediend dat hierbij aansluit. Dit amendement kon rekenen op een Kamermeerderheid en ligt binnenkort bij de Eerste Kamer.

Handig voor kinderen?

Ten slotte lijkt de site vooral de bedoeling te hebben ons gerust te stellen en Behavioural Advertising neer te zetten als een klantvriendelijke dienst, zo blijkt bijvoorbeeld uit tip 5 om je online privacy te beheren:

“Het is mogelijk om voor elk gezinslid een eigen gebruikersaccount te gebruiken (…) zo krijgt iedereen de advertenties die hij of zij (vermoedelijk) het liefst ziet. Een kind krijgt advertenties over speelgoed en games, reisliefhebbers genieten van mooie vliegvakanties.’

Het is op zijn minst gedurfd om dat als tip op te nemen om je online privacy te beheren.

Gebruiksvriendelijk maar slaat de plank mis

De website is erg gebruiksvriendelijk en wij moedigen zelfregulering van adverteerders op dit gebied zeker aan, maar het IAB slaat hier op twee belangrijke punten de plank mis: Ten eerste geeft de website de valse belofte dat je niet meer gevolgd wordt. Ten tweede zou het niet nodig moeten zijn om je af te melden, maar zou je je aan moeten melden, op basis van een opt-in systeem dus.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag