Weer in de weer met internetfilter

Jaarverslag gelekt. Bits of Freedom ontkent. Alles.

We stellen je graag voor aan: Tim Toornvliet

Het jaarverslag van Bits of Freedom is gelekt op het Internet. Het is nog onduidelijk wie het jaarverslag in handen heeft gekregen en hoe dit heeft kunnen gebeuren. Bits of Freedom ontkent alles.

Verslag al online gezet

Bij de redactie van Bits of Freedom is het jaarverslag in een bruine envelop afgeleverd. In een begeleidend manifest staat dat het jaarverslag online verspreid zal worden. De afzender heeft het stuk gelekt om “de wereld een kijkje in de keuken te geven van een van de meest geheimzinnige en invloedrijke bewegingen op het internet.” Inmiddels hebben meerdere bronnen buiten Bits of Freedom bevestigd dat zij het verslag gaan verspreiden via The Pirate Bay. Bits of Freedom troost zich met de gedachte dat klanten van Ziggo en XS4ALL in ieder geval geen toegang hebben tot deze site.

Ambtenarenspeak

De afzender van het jaarverslag schrijft in zijn manifest: “Het stuk stond zoals gewoonlijk weer vol met ambtenarenspeak en is veel te bescheiden. Het internet bevindt zich op de rand van de afgrond en Bits of Freedom móet meer donateurs hebben. Ondertussen emmeren de mensen van Bits of Freedom over punten en komma’s in Europese administratieve regels. Daarom heb ik het jaarverslag verbeterd en inclusief verbeteringen direct op Internet geplaatst.”

Succesvol

Bits of Freedom betreurt deze ongelukkige gang van zaken: “Wij zijn behoorlijk succesvol geweest het afgelopen jaar. Nederland is het eerste land waar netneutraliteit is gelanceerd. Het parlement is tegen websiteblokkades. Privacy staat steeds hoger op de agenda. Maar inderdaad: we moeten meer donateurs aantrekken, willen we de komende jaren actief kunnen blijven.” Het lek toont opnieuw aan hoe makkelijk vertrouwelijke informatie ineens openbaar kan worden.

Update: We krijgen net het bericht binnen dat het jaarverslag nu ook hier te downloaden is. We onderzoeken nog of we deze site kunnen laten blokkeren.

1. Martin

LOL

2. Wouter

Kunnen jullie misschien iedereen een onderzetter of doekje geven voor de koffiemokken?

3. Floor

Dat krijg je met nieuwe werknemer. Je weet nooit of je ze kan vertrouwen!

4. ANONYMOUS

EXPECT US!

(Vette knipoog)

5. dosch

gelijk een mirror gemaakt. Zoals Barbara Streisand zou zeggen: dat krijg je nooit meer offline!

6. Willem

haha FTW in een jaarverslag FTW!

7. Arnoud

Jeetje, het is nu ook al te downloaden van een soort van MegaUpload site:

8. Sierk

Nice! Op deze manier lees ik het tenminste, anders blijft het er maar bij.

9. Jeroen

Het is een vervalsing! De koffievlekken zijn niet dubbelzijdig.

Ik heb uit betrouwbare bron dat de overheid de website binnenkort gaat verwijderen, dus blokkeren is niet nodig.

10. Greeg

Cool 😀

11. Wie?

Ziet er erg nep uit.
    Wat is er zo geheim aan een jaarverslag?

12. Michael

LOL@Update

13. BitsForFree

Lol.

Vanaf vandaag kunnen domme mensen met evenzoveel dom geld een aandeel kopen in WorldOnline 2 i.p.v. te investeren in BOF of duurzame energie…..

14. Oke

Ik merk dat de nieuwe medewerkers ingehuurd zijn om hier bepaalde reacties weg te halen….?
    Beste BOF: Hoeveel mensen reageren hier en worden dan zonder pardon weggehaald ?
    En ga nu niet zeggen dat ik vervelend ben…..BOF op zwart…………

15. Tim Toornvliet

@Oke Waar merk je dat aan? Is er een reactie van jou verwijderd? Het zou kunnen dat een reactie met een link door WordPress wordt gezien als spam. Wij moeten de reactie in dat geval handmatig goedkeuren. Maar voor zover ik kan zien is daar nu geen sprake van.

Verder willen we juist zo min mogelijk reacties modereren. Bekijk onze huisregels om te zien wanneer we dat doen: https://www.bof.nl/home/huisregels-voor-blog/ . De keren dat we dit hebben moeten doen zijn op één hand te tellen!

Dus als je reactie is verdwenen: plaats hem gewoon opnieuw!

16. Baassz !

Moeilijk hè ?! Het verschil tussen JAARVERSLAG en JAARRAPPORT …

Jaarverslag = Directieverslag

Jaarrapport = Jaarverslag, jaarrekening en overige gegevens ..

-_____-‘ !

17. tifkap

Mijn complimenten, zowel het artikel als het jaatverslag zijn erg origineel en goed gedaan. Dit beloofd wat voor de komende tijd. Ga zo door!

18. D.B.

Wat maakt ’t uit dat dit gelekt is. Uiteindelijk hadden jullie ’t toch ook gepubliceerd: nu staat het gewoon wat eerder online. That’s the internet – dat zouden jullie toch moeten weten. (Bits of) Freedom.

19. Michiel

Mensen die z’n nieuwsbericht serieus nemen. W-A-U-W.

Leer lezen.

20. Deskman

Ik wil de PDF nu weggooien en vernietigen maar ik krijg mijn prullenbak niet geleegd. Wat nu..?

21. gbrugman

Leuke vondst Tim om zo je jaarverslag te presenteren. Iedereen wil toch nu ook het commentaar lezen. 😉

22. Eric Ferguson

Kijk eens naar de koffievlekken: hoe veel verschillende zijn er?. Veel minder dan het aantal vlekken. Wedstrijdje: wie vindt het eerst welke vlek het vaakst voorkomt?