Afbeelding gebaseerd op cds van stonehouse_ (licentie: CC BY-NC-SA 2.0)

Afbeelding gebaseerd op cds van stonehouse_ (licentie: CC BY-NC-SA 2.0)

Lindsy Szilvasi

31 mei 2012 17:18
Door Lindsy Szilvasi

Algemeen
Digitaal Delen
Opmerkelijk

Artiesten promoten muziek via het internet

Door het internet kan muziek heel makkelijk worden gedeeld. Hoewel dat geregeld zonder toestemming gebeurt, doet niet iedere band of artiest een beroep op het auteursrecht om dat te stoppen. Wij geven een paar voorbeelden van bands en artiesten die op hun eigen manier gebruik maken van het internet om hun muziek te promoten.


Muziek uitdelen en verkopen; het is een spel

De Amerikaanse rockband Nine Inch Nails heeft op verschillende ludieke manieren haar muziek gepromoot: van het verspreiden van USB-sticks met nummers tijdens concerten tot internet scavenger games om fans nieuwsgierig te maken naar nieuwe albums. De in 2007 verkochte t-shirts met oplichtende letters waaruit de zin “I Am Trying To Believe” werd gevormd, waren onderdeel van zo een game. Door daar .com achter te plaatsen, werden fans naar een website geleid voor meer aanwijzingen over het album Year Zero. De nepsite maakte de bezoeker alleen maar nog nieuwsgieriger.

Nine Inch Nails t-shirt met oplichtende letters vormen "I Am Trying To Believe"

Daarnaast hebben ze, net als Amerikaanse rockband The Black Keys, een CD uitgebracht die van kleur veranderd als je hem afspeelt. Zie hier.

Ook Britse alternatieve rockband Coldplay deelt gratis muziek uit in de vorm van een exclusieve CD genaamd LeftRightLeftRight. Net als Amerikaanse popartiest Prince die via het Britse Mail on Sunday zijn album Planet Earth gratis heeft weggegeven en Amerikaanse zangeres Madonna die haar ticketverkoop heeft gebundeld met een gratis exemplaar van haar nieuwe album MDNA.

Online delen van muziek

Naast het uitdelen van muziek offline, kan je als muzikant ook muziek online delen. Zoals de “de eerste album app” van IJslandse zangeres Björk. De iPhone/iPad app heet Biophilia en bevat 10 interactieve nummers.

Via BitTorrent heeft Amerikaanse indie band Sick of Sarah met 1 miljoen downloads hun nieuwe album 2205 met veel succes gepromoot. En volgens zanger Adam Duritz van Amerikaanse rockband Counting Crows is BitTorrent de manier om mensen te stimuleren om muziek te kopen en naar concerten te gaan.

Zanger Chris Keating van Amerikaanse experimentele rockband Yeasayer vindt mensen die muziek online delen “a good thing“. Ook singer-song writer John Paul White van Amerikaanse duo The Civil Wars moedigt fans aan om filmpjes die gemaakt zijn tijdens hun concerten online te zetten.

Een band scheppen met fans

Britse indie rockband Arctic Monkeys vindt dat door het delen van online filmpjes de ‘gigs’ beter worden. “Mensen kennen de woorden, komen en zingen mee”, zeggen de bandleden. En door te communiceren via MySpace delen ze nog meer van “hun wereld” met de fans. Ook Britse zangeres Imogen Heap gebruikt het internet om een band te scheppen met fans. Via Twitter en live chats heeft ze samengewerkt met haar fans aan het album Ellipse, zoals te zien is in deze video:

Of gewoon vragen

En een heel recent voorbeeld van succesvol gebruik van het internet door muzikanten? Amanda Palmer die via Kickstarter honderdduizend dollar wilde binnenhalen, en 1 miljoen dollar van fans ontving.

Kortom: steeds meer bands en artiesten promoten hun muziek op een creatieve manier via internet en verdienen nog geld mee. Andere voorbeelden? Laat ze achter in de comments.

11 reacties

laat een bericht achter

LeoRass zegt:

Check deze geweldige clip van ‘BlokMakersz’ http://www.youtube.com/watch?v=Ih0o8pzBKLQ

Ano Niem zegt:

En wat als je niet bekend bent ????
Dan beluistert of download geen kat uw muziek…..

embe zegt:

dit is gewoon slimme marketing van deze bands, en een praktijk die al langer bestaat; zij komen echter meer in de picture omdat ze een hele industrie achter zich hebben, die zich via dit soort acties sympathiek wil voordoen;
ben je geïnteresseerd in de andere duizenden artiesten die al jaren hun werk ‘free’ verdelen (en bijna altijd met een Creative Commons licentie), neem dan een kijkje bij http://sonicsquirrel.net/ of download één van de 226 compilaties die wij – netwaves – hebben samengesteld, een pakje meer dus dan hier opgesomd.

Hans zegt:

Radiohead; album In Rainbows kon je een paar weken gratis downloaden (tot de CD in de winkel lag), en dan kon de downloader eventueel een zelf te bepalen bedrag overmaken.

84425 zegt:

The Gratefull Death mag in zo’n overzicht natuurlijk niet ontbreken. Zijn groot geworden doordat bootlegs van live concerten veelvuldig werden gedeeld en door de band ook actief werd toegestaan tijdens concerten.

Ben persoonlijk wel kritisch op het standpunt dat dergelijke initiatieven voor elke muzikant oplossing zouden zijn. Ben zelf lang naar elk optreden van detroit techno artiesten gegaan in Nederland. Veel daarvan hebben gigantische pioniersrol gespeeld in de moderne (pop)muziek. Fanbase is echter klein. Vaak kunnen die artiesten nauwelijks hun vliegticket betalen uit de opbrengsten van hun optredens. Is hun creatieve bijdrage daarom minder belangrijk? Voor die artiesten (en het publiek in het algemeen) is het dus wel belangrijk om zeker te kunnen stellen dat ze voor hun platen betaald krijgen. Grootste deel van de hierboven genoemde voorbeelden zijn allemaal artiesten die pre-Napster ook al grote fanbase hadden. Ben bijvoorbeeld bang dat als Juan Atkins een zelfde soort Kickstarter project start met moeite € 20.000 voor een nieuw album bij elkaar zal krijgen.

Lindsy Szilvasi zegt:

@Arjan: bedankt voor een leuk voorbeeld van een artiest uit Nederland!
@Phoenix, Eric en Ermo: Jammer dat Marillion er niet in staat. Zeker een perfect voorbeeld. Maar leuk dat jullie het nu in de comments vermeld hebben.

Arjan zegt:

Nog even een leuke op nationaal/regionaal niveau, live vrijgave van album op internet, gratis downloads:
http://www.gic.nl/nieuws/vanavond-gideon-festival-in-groningen-met-groninger-zanger-arnold

Phoenix zegt:

Marillion geeft overigens ook ‘crash-course’ CDtjes weg aan nieuwe fans, gratis aan te vragen via hun website. Daar staat dan een selectie van hun drie decennia omspannend oeuvre op. En op het moment zijn ze net weer bezig met zo’n pre-order financiering van hun aankomende album ‘Sounds that can’t be made’. In het wikipedia artikel over Crowd Funding vind je ze als eerst genoemde band onder het hoofdstukje ‘History’. Oftewel, ze hadden niet in dit artikel mogen ontbreken!

Eric zegt:

Inderdaad, Marillion mag niet ontbreken, zij waren echt een van de pioniers. Ze houden bovendien zgn. Marillion Conventions, waarbij ze drie dagen met fans in een vakantiepark verblijven en concerten geven.

Ook de Amerikaanse proggers Spock’s Beard slaagden erin hun cd te laten voorfinancieren via hun site.

The Black Crowes gaven bij hun laatste cd Before The Frost een code waarmee je een complete tweede cd met nieuw werk kon downloaden.

Het door Prince uitgedeelde album heette overigens 20Ten. Planet Earth is de cd ervoor, 20Ten was alléén via de Daily Mail te krijgen, dus legaal is ‘ie nooit te koop geweest. Prince is bovendien een heel slecht voorbeeld. Niet alleen was hij vooral goed in het incasseren en daarna onbereikbaar blijven (zijn eerste “internet-cd” Crystal Ball lag al maanden in de winkels toen ze eindelijk eens werden toegestuurd aan de internetters die al veel eerder betaald hadden), hij heeft inmiddels in zijn relinut-wijsheid ook besloten dat het internet niet deugt…

Germo zegt:

Ik mis Marillion in jullie verhaal.
De Engelse band die hun Amerikaanse tour en een aantal CD’s voorfinancierde via het internet.

Arjan Eising zegt:

De band Nickelback gaf een promocode uit op hun laatste CD, zodat fans op een eerder tijdstip kaartjes voor een concert konden kopen. Dus in plaats van een website van de ticketverkoper die offline gaat door alle fans, kregen mensen die ‘echt’ fan zijn een streepje voor op ticketdoorverhandelaars.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WORD DONATEUR

Zoek in blog

MEEST GELEZEN

  1. Drie redenen waarom overname WhatsApp slecht nieuws is
    20 februari 2014 / 17:13
  2. Hoe kies ik de beste chat-app?
    28 februari 2014 / 17:12
  3. Drie vragen over Big Data, privacy en de ING
    10 maart 2014 / 13:40
  4. Maandag D-Day voor netneutraliteit
    21 februari 2014 / 17:02
  5. Thanks for all the fish
    21 februari 2014 / 13:37