• Menu

0 recente resultaten

Foto: Radek Grzybowski

Artiesten promoten muziek via het internet

Door het internet kan muziek heel makkelijk worden gedeeld. Hoewel dat geregeld zonder toestemming gebeurt, doet niet iedere band of artiest een beroep op het auteursrecht om dat te stoppen. Wij geven een paar voorbeelden van bands en artiesten die op hun eigen manier gebruik maken van het internet om hun muziek te promoten.


Muziek uitdelen en verkopen; het is een spel

De Amerikaanse rockband Nine Inch Nails heeft op verschillende ludieke manieren haar muziek gepromoot: van het verspreiden van USB-sticks met nummers tijdens concerten tot internet scavenger games om fans nieuwsgierig te maken naar nieuwe albums. De in 2007 verkochte t-shirts met oplichtende letters waaruit de zin “I Am Trying To Believe” werd gevormd, waren onderdeel van zo een game. Door daar .com achter te plaatsen, werden fans naar een website geleid voor meer aanwijzingen over het album Year Zero. De nepsite maakte de bezoeker alleen maar nog nieuwsgieriger.

Nine Inch Nails t-shirt met oplichtende letters vormen "I Am Trying To Believe"

Daarnaast hebben ze, net als Amerikaanse rockband The Black Keys, een CD uitgebracht die van kleur veranderd als je hem afspeelt. Zie hier.

Ook Britse alternatieve rockband Coldplay deelt gratis muziek uit in de vorm van een exclusieve CD genaamd LeftRightLeftRight. Net als Amerikaanse popartiest Prince die via het Britse Mail on Sunday zijn album Planet Earth gratis heeft weggegeven en Amerikaanse zangeres Madonna die haar ticketverkoop heeft gebundeld met een gratis exemplaar van haar nieuwe album MDNA.

Online delen van muziek

Naast het uitdelen van muziek offline, kan je als muzikant ook muziek online delen. Zoals de “de eerste album app” van IJslandse zangeres Björk. De iPhone/iPad app heet Biophilia en bevat 10 interactieve nummers.

Via BitTorrent heeft Amerikaanse indie band Sick of Sarah met 1 miljoen downloads hun nieuwe album 2205 met veel succes gepromoot. En volgens zanger Adam Duritz van Amerikaanse rockband Counting Crows is BitTorrent de manier om mensen te stimuleren om muziek te kopen en naar concerten te gaan.

Zanger Chris Keating van Amerikaanse experimentele rockband Yeasayer vindt mensen die muziek online delen “a good thing“. Ook singer-song writer John Paul White van Amerikaanse duo The Civil Wars moedigt fans aan om filmpjes die gemaakt zijn tijdens hun concerten online te zetten.

Een band scheppen met fans

Britse indie rockband Arctic Monkeys vindt dat door het delen van online filmpjes de ‘gigs’ beter worden. “Mensen kennen de woorden, komen en zingen mee”, zeggen de bandleden. En door te communiceren via MySpace delen ze nog meer van “hun wereld” met de fans. Ook Britse zangeres Imogen Heap gebruikt het internet om een band te scheppen met fans. Via Twitter en live chats heeft ze samengewerkt met haar fans aan het album Ellipse, zoals te zien is in deze video:

Of gewoon vragen

En een heel recent voorbeeld van succesvol gebruik van het internet door muzikanten? Amanda Palmer die via Kickstarter honderdduizend dollar wilde binnenhalen, en 1 miljoen dollar van fans ontving.

Kortom: steeds meer bands en artiesten promoten hun muziek op een creatieve manier via internet en verdienen nog geld mee. Andere voorbeelden? Laat ze achter in de comments.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag