Afbeelding gebaseerd op Data Dump van Seth Anderson (licentie: CC BY-SA 2.0)

Afbeelding gebaseerd op Data Dump van Seth Anderson (licentie: CC BY-SA 2.0)

Niels Westerlaken

23 oktober 2012 12:32
Door Niels Westerlaken

Digitaal Delen
Filesharing

“Klaag downloaders niet aan, maar verleid ze”

Uit onderzoek van het Instituut voor Informatierecht (IVIR) blijkt dat downloaders uit illegale bron meer legaal consumeren, zoals het betaald downloaden en streamen van muziek, films, televisieseries, games en boeken. Het downloaden uit illegale bron gaat hand in hand met consumptie uit legale bron, bezoek van concerten en bioscoop en de aanschaf van afgeleide producten. Het aantal downloaders dat muziek uit illegale bron downloadt is gedaald en nu kleiner dan de groep die juist meer is gaan downloaden uit legale bron. Er is dus een verschuiving te zien van de illegale bron naar het legale aanbod. Voor films en series is dit echter precies andersom. Hoe kan het dat internetters die muziek luisteren steeds vaker legaal consumeren, maar internetters die films en series kijken steeds vaker naar de illegale bron grijpen? Wij bestudeerden het onderzoek voor je.

Meer ‘illegaal’ downloaden betekent meer legaal consumeren

Eerdere onderzoeken uit Noorwegen, Canada, de Verenigde Staten en Duitsland maakten al duidelijk dat mensen die uit illegale bron downloaden meer geld uitgeven aan muziek dan niet-downloaders. Nu blijkt ook uit Nederlands onderzoek dat wie actief bezig is met muziek, films en series, games of boeken, meer downloadt uit illegale bron, maar ook meer legaal consumeert en meer afgeleide producten afneemt. Uit het onderzoek van het IVIR zijn vier belangrijke conclusies te trekken:

  • Internetters die downloaden uit illegale bron geven eerder hun geld uit via legale kanalen en aan concert- en bioscoopkaartjes.
  • Internetters luisteren steeds vaker online naar muziek uit legale bron, al blijft het bekijken van films en series achter.
  • De afgelopen vier jaar is het aantal mensen dat muziek downloadt uit illegale bron gedaald, terwijl dat aantal bij films, series en games gelijk is gebleven.
  • Handhaving lijkt nauwelijks invloed te hebben op internetgedrag. Er is namelijk weinig verschil tussen handhaving van rechten op muziek en rechten op films en series. Het verschil tussen de online groei van de muzieksector en de stilstand bij films en series wordt daar dus niet door verklaard. Wel wordt duidelijk dat de ontwikkeling van legale alternatieven invloed heeft op de hoeveelheid mensen die muziek downloaden uit illegale bron.


Handhaving nauwelijks effect

Volgens het onderzoek lijkt handhaving geen verklaring voor de groei van legaal downloaden van online muziek en de stilstand van films, games en series. Handhaving is dus geen effectieve oplossing om mensen te laten stoppen met het downloaden uit illegale bron. Deze conclusie hebben we al vaker getrokken en daarbij gewezen op andere verdienmodellen waarbij internetvrijheid tevens gewaarborgd wordt. Toch blijft BREIN haar uiterste best doen om een van de vele illegale bronnen ontoegankelijk te maken, maar vooralsnog zonder overtuigend resultaat. Het blokkeren van filesharing-site The Pirate Bay heeft namelijk nauwelijks effect op het gedrag van internetgebruikers. Het onderzoek geeft aan dat het overgrote deel van de internetabonnees überhaupt al niet download uit illegale bron. Door het censureren van The Pirate Bay is bovendien slechts 5,5% van de gebruikers minder gaan downloaden of daarmee gestopt.

Toegankelijk en legaal aanbod

Het blijkt dat fans van muziek, films, games en series op toegankelijke manieren aan materiaal willen komen en dat graag legaal willen doen. Een aannemelijke verklaring voor de resultaten is dat liefhebbers van muziek, films, games en series graag willen consumeren, willen uitproberen en willen ontdekken. Een eenvoudige en handige manier om dit te doen is door middel van file-sharing. Voor deze enthousiastelingen is file-sharing meestal aanvullend op hun legale gebruik. Over het verband tussen het downloaden uit illegale bron en het daarmee stijgende legale gebruik vertelt IVIR-onderzoeker Joost Poort het volgende:

“De samenhang valt op als een waarschuwing voor de industrie niet te vervreemden van hun belangrijkste klanten door het criminaliseren van hun gedrag. Mijn motto is: klaag uw klanten niet aan, maar verleid ze.”  - vrij vertaald uit een Engels interview.

Voor muziek bestaat al een groot legaal aanbod met veelgebruikte nieuwe businessmodellen (zoals iTunes en Spotify). Het betaalde legale aanbod van films in Nederland doet volgens het onderzoek hier niet aan onder qua technische kwaliteit, beschikbaarheid en prijs. Maar toch zien we nog geen toegankelijke en gebruiksvriendelijke nieuwe businessmodellen. BREIN helpt ons verder op het legale pad door een lijst van vrij onbekende aanbieders op haar site te publiceren. Voor series gaat het karige aanbod in de lijst echter niet verder dan drie websites die herhalingen van de Nederlandse televisie aanbieden. Het is dus geen verrassing dat enthousiastelingen hun heil elders moeten zoeken. Nieuwe businessmodellen die zijn toegesneden op de wensen van de digitale consument blijven tot nog toe uit.

Zijn jullie het eens met de conclusies uit het onderzoek? En wat zijn jullie ervaringen met het legale aanbod in Nederland?

8 reacties

laat een bericht achter

RolandL zegt:

Het grootste probleem is nog steeds het uitblijven van aanbod. Volgens oude businessmodellen worden markten een voor een uitgemolken (bioscoop, videotheek, tv, winkel) maar tegenwoordig hoeft de consument niet te wachten omdat er via internet ook aanbod is. Terwijl de industries zich vastklampt aan een achterhaald bedrijfsmodel, bieden fans de content aan elkaar zonder hiervoor een betaling te vragen. Het wordt tijd dat de industrie inziet dat de consumenten wel willen betalen maar het niet langer accepteren dat zij moeten wachten tot de industrie de voorliggende markten heeft uitgemolken.

DRM is voor mij een onaanvaardbaar iets. Als ik netjes betaal, dan wil ik het product volledig in mijn bezit hebben en er gebruik van kunnen maken waar en wanneer het mij uit komt. Of ik op dat moment de beschikking heb over een internetverbinding of niet. Ook wil ik het recht hebben het uit te lenen, weg te geven of te verkopen.

Freek zegt:

Onduidelijke zin:

“Door het censureren van The Pirate Bay is bovendien slechts 5,5% van de gebruikers minder gaan downloaden of daarmee gestopt.”

Betreft dit 5,5% van de Pirate Bay-gebruikers, of 5,5% van de Internetgebruikers?

Een Nederlandse Netflix zou kunnen helpen, en misschien gaat dat nog niet eens zo lang duren: http://tweakers.net/nieuws/85057/netflix-zoekt-nederlands-personeel-voor-lokale-dienst.html

De vraag is echter of we dan toegang krijgen tot de nieuwste series. Nederland 3 zendt bijvoorbeeld de populaire serie Breaking Bad uit, maar loopt ver achter op de VS (en dus ook op de illegale downloads). Mocht een netflix (of soortgelijke dienst) naar NL komen, dan zal Nederland 3 een stokje steken voor het streamen/downloaden van de nieuwere seizoenen via netflix, wat ze hoogstwaarschijnlijk lukt op basis van de afspraken die zijn gemaakt voor de uitzendrechten. Met als gevolg dat er niks veranderd…

PinkShinyRose zegt:

Ik denk dat dat probleem als netflix hier populair wordt wel afneemt. Computerspellen en films hadden vroeger ook een gat van maanden tussen het uitbrengen in Japan/de Verenigde Staten en in Europa, dat is tegenwoordig vaak nog maar een paar dagen, of weken (of niets). Maargoed, om succesvol te worden met series moet je uiterlijk onmiddelijk na de oorspronkelijke uitzending beginnen met streamen. Maar eigenlijk ken ik alleen crunchyroll die in Nederland ook series onmiddellijk na de originele uitzending (in Japan, het zijn alleen aziatische series, vooral anime) streamt. Ik begrijp dat netflix datzelfde ook doet voor Amerikaanse series (al lees ik op wikipedia dat het alleen op windows en macOS werkt), en ik denk dat de makers van de series ook wel inzien dat het nodig is om andere downloads tegen te gaan.

Naam zegt:

Gedownloade DVD en muziek kan vaak niet tippen aan de originele kwaliteit.
Ik had eerst heel veel interesse in Spotify, maar een Facebook account was vereist om het te kunnen gebruiken. Had ook veel interesse in Ximon.nl maar lijkt niet helemaal naar behoren te werken op Linux, dus zou ik een nieuwe Windows licentie moeten kopen.
En daarbij maakt de DRM beveiliging het minder interessant om er ook daadwerkelijk geld aan uit te geven: Ik wil altijd een kopie om later nogmaals terug te krijgen. (en niet om mijn kopie te verspreiden)
Wanneer men personen die content aankopen bij voorbaat vertrouwt i.p.v. wantrouwt (encryptie, etc.) dan zou er zelfs nog meer groei plaatsvinden.
En wat betreft dat illegale verspreiden: De tegen terrorisme ingevoerde tap-plicht mag tegenwoordig ook voor andere opsporingsbelang gebruikt worden.

Peter zegt:

Vroeger (jaren ’80 en ’90) kopieerde ik volop geleende cd’s op tapejes. Een kist vol heb ik er nog van staan. Meer dan ik ooit beluister en meer dan ik ooit had kunnen kopen, want daarvoor had ik toen het geld niet. Het was wel een symptoom van mijn muzikale interesse, die zich ook uitte in concertbezoek en steeds meer aanschaf van cd’s, nu ik wel meer te besteden heb.
Ook toen correleerden kopiëren en geld uitgeven al, veronderstel ik. En het zou interessant kunnen zijn om een de levensloop van fans in het onderzoek te betrekken: van jong met weinig inkomen, maar wel belangstelling, naar betalende consument met meer inkomen.

Anoniem zegt:

Dat gedrag slaat wel om.

Vroeger downloade ik enorm veel. En kocht ik DVDs, CDs en ging regelmatig naar de film of een concert.

Maar het is ze gelukt hoor. Die knappe koppen van BREIN. Ik download bijna niet meer! Alleen ik consumeer ook niet meer.

Mij aanklagen van mijn geld? Vergeet het maar.

Muziek luister ik via de radio. TV heb ik niet meer. Als ik iets (Dexter) wil zien, dan stream ik via een proxy vanuit de US.

Of ik lees wel een boek. Van papier. Zolang dat nog mag van BREIN.

Ik heb slechts ervaringen met legaal aanbod van muziek (Spotify e.d.), en maak hier veelvuldig gebruik van. Ik vind het principe van een online database erg prettig, zeker nu mobiel internet zo toegankelijk is. Ik begrijp dat er erg veel nadelen aan zitten, maar met de juiste marktwerking heb ik hier wel vertrouwen in.

Voor films en series heb ik echter nog geen goed alternatief gevonden. Het liefst zou ik een flat-rate abonnement hebben, waarmee ik, net als met b.v. Spotify, onbeperkt toegang tot films en series heb (Netflix?), op het moment van mijn keuze. Ik heb geen interesse in TV zenders waarop 24/7 films worden uitgezonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WORD DONATEUR

Zoek in blog

MEEST GELEZEN

  1. Drie redenen waarom overname WhatsApp slecht nieuws is
    20 februari 2014 / 17:13
  2. Hoe kies ik de beste chat-app?
    28 februari 2014 / 17:12
  3. Drie vragen over Big Data, privacy en de ING
    10 maart 2014 / 13:40
  4. Maandag D-Day voor netneutraliteit
    21 februari 2014 / 17:02
  5. Thanks for all the fish
    21 februari 2014 / 13:37