Jaarverslag Bits of Freedom 2012 gepubliceerd

Bedrijvenlobby verzwakt Europese privacyregels

Vrijheid van meningsuiting vs auteursrecht: 1-0?
DOSSIER / Europese privacyregels

Goed initiatief van onze vrienden van Europe v. Facebook! Ze zijn begonnen de enorme invloed van het bedrijfsleven op de bescherming van jouw privacy zichtbaar te maken. Ben je benieuwd welke parlementsleden de wetsvoorstellen van Amerikaanse bedrijven 1-op-1 kopiëren in plaats van jouw privacy te beschermen? 

We berichtten al eerder dat er een ware lobbystorm is opgestoken in Brussel in verband met de herziening van de Europese privacyregels. Bedrijven als Amazon, eBay, Yahoo, Microsoft, verzekeraars en de financiële sector proberen parlementsleden er van te overtuigen dat privacyregels lakser moeten worden. Maar hoe meer ruimte bedrijven krijgen om persoonsgegevens te verwerken, des te minder controle krijgt de gewone internetgebruiker over zijn eigen data. Op lobbyplag.eu vind je een overzicht van parlementsleden die amendementen van industrievertegenwoordigers hebben overgenomen. Ook kun je de lobbypapers die zijn ingestuurd hier nalezen.

Overigens goed om je te beseffen dat deze website  alleen die amendementen in kaart brengt die de bescherming van burgers negatief beïnvloeden: de adviezen van NGO’s zoals Bits of Freedom zijn dus niet opgenomen.

Waar gaat het precies om?

De amendementen van de industrie getuigen allemaal van een compleet gebrek aan balans tussen de rechten van burgers en de belangen van bedrijven: een balans die juist door de leden van het Europees Parlement als wetgever zou moeten worden nagestreefd. Hieronder vind je voorbeelden van een aantal belangrijke bepalingen die zijn verzwakt.

  •  Gerechtvaardigd belang: we deden al eerder onderzoek naar misbruik van de bepaling over gerechtvaardigd belang en toonden aan waarom die moet worden beperkt. De financiële sector denkt daar heel anders over: hun voorstel om de bepaling juist ruimer te maken is terecht gekomen in het rapport van nota bene de commissie IMCO van het Europees Parlement. Die commissie zou zich moeten ichten op de bescherming van consumentenbelangen, maar de bepaling maakt het nu juist makkelijker voor meer bedrijven om jouw gegevens te gebruiken.

04_legitimate_interrest

  • Toestemming. Bits of Freedom pleit voor sterkere toestemming met echte vrije keuze. Uit onderstaande bepalingen wordt duidelijk dat toestemming, als het aan ondermeer eBay en Amazon ligt, niet zo veel meer voor zal stellen. En die zijn ook direct overgenomen. Toestemming hoeft volgens deze voorstellen niet ‘expliciet’ te zijn en kan ook worden gevraagd in situaties waarin burgers eigenlijk helemaal geen ‘nee’ kunnen zeggen.

10_Consent

09_Consent

  • Pseudoniemen. Het gebruik van pseudoniemen in databanken betekent uiteraard niet dat gegevens in die databanken niet meer in aanmerking moeten komen voor bescherming. Onderstaande bepaling beperkt echter de werking van de privacyregels en sluit pseudoniemen uit van bescherming.

02_Pseudonym

  • Profiling. Tracken, in kaart brengen en volgen: het profileren van burgers, zowel online als offline mag alleen onder strenge voorwaarden of na (echte!) toestemming. De Amerikaanse Chamber of Commerce vindt van niet. Profileren moet gewoon kunnen, behalve als de gevolgen ‘unfair’ zouden zijn. En wie stelt dat vast? Juist.

11_Profiling

Whats next?

Onlangs zeiden we het al op Twitter: er zijn ontzettend veel commerciële lobbyisten in Brussel die de privacyregels naar hun hand willen zetten – maar er zijn altijd nog meer internetgebruikers. We kunnen de strijd om controle over jouw persoonlijke gegevens dus winnen. Wil je ons hierbij helpen? Houd dan onze website en Twitter in de gaten, doneer aan Bits of Freedom of ga naar privacycampaign.eu om contact op te nemen met parlementsleden. Met vragen kun je altijd contact opnemen met Bits of Freedom.

  1. Arjan

    Ik vind de lobbyplague wel erg goed gevonden. Er staat op die site ook nog een overzichtje met “overgenomen lobbyvoorstellen” per europarlementariër. Interessant….

  2. ReindeR Rustema

    Ik heb gelijk mijn bank per e-mail gevraagd waarom ze er als lid van de NVB en daarmee van de EBF voor gelobbyd hebben. En of ze zich er wel bewust van waren.

  3. Angel

    Srry hoor maar ik vind lobby groepen gewoon maffia praktijken.Het is tenslotte een poging tot omkoping van ,op wat voor manier dan ook.EN dit zou dus bestraft moeten worden.
    Ik wordt ook niet goed over een bepaalde industrie die maar steeds van alles blijft opkopen ,simpel genoeg omdat ze het geld daarvoor hebben.Ik ben blij dat er nog groepen bestaan zoals bof en de lobbyplag die dit aankaarten.Maar het is natuurlijk al mis bij de mensen die zich laten lobbyen.Wanneer ze deze niet strafbaar stellen.In mijn opinie zou lobbyen dus verboden moeten worden.

    • Janneke Slöetjes

      Beste Angel, dank voor je reactie.
      Wij staan daar iets genuanceerder in; als Bits of Freedom hebben we ook veel contact met politici om hen er van te overtuigen dat ze (meer) rekening moeten houden met de belangen van burgers. Dat is natuurlijk ook een vorm van lobby. Daarom wijzen we in dit stuk voornamelijk op de doelen die bepaalde lobbyisten nastreven en zullen we verder ook verslag blijven doen van onze eigen lobby-activiteiten in Brussel of Den Haag.

  4. tifkap

    Prima uitleg. Maakt ook meteen duidelijk waarom een organisatie als BoF nodig is (om duidelijk te maken wat er gebeurd, en actief tegenwicht te bieden). De site (lobbyplag.eu) heeft trouwens ook slashdot gehaald. Jammer genoeg loopt de ‘gevestigde media’ op dit gebied nog een beetje achter.

  5. tifkap

    Interresant de regel bij pseudonimisatie :

    “or that identifiabilty would require a disproportianate amount of time, cost and effort”

    Sinds de Netflix prize ( http://en.wikipedia.org/wiki/Netflix_Prize ) (en onderzoek naar de US census data door Latanya Sweeney) weten we dat je vaak in staat bent om gespeudonimiseerde data weer te herleiden tot de werkelijke personen.

    Dit is overduidelijk bedoelt om te beschermen tegen de conseqenties hiervan. Het enkele feit dat data die aan derden versterkt is te herleiden is tot unieke personen is hiermee namelijk geen issue, mits dit herleiden maar lastig genoeg is.

    Kortom: De resultaten gelden niet, slechts de effort.

  6. M. Corleone.

    Ik heb een gouden handeltje: Drugs verbloemd te verspreiden via alle roomse kerken en via bijvoorbeeld een Vitesse stadion. Zeg maar daar waar de mensen zijn. Maar wat nu als dat minder lonend wordt wat moet ik dan? Ik zal dan toch echt de mensen op een andere manier moeten gaan benaderen / zoeken. Een webwinkel alleen voldoet niet meer. Analytics daar gaat het om. Weet waar je gebruikers zitten en druk het erin. Dus ja: Brussel is het front en wij vechten tot de dood.

  7. Friedo

    goh ja elk vooral social network sites lappen onze privacy aan hun laars vooral facebook

  8. Europese ministers verkwanselen databescherming en Nederland speelt dubieuze rol « Bits of Freedom

    […] belangen vertegenwoordigd worden in Brussel. De conclusie was toen heel duidelijk: de storm van de bedrijvenlobby verzwakte de Europese […]

Laat een reactie achter op Friedo Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.