Ohai T-Mobile, I can haz my data?

Ook XS4ALL publiceert transparantierapport

Join the dark side: word een Data Dealer

Wij vinden het vanzelfsprekend: de internetgebruiker wil weten hoe vaak de overheid bij telefonie- en internetaanbieders gegevens over klanten opvraagt. Steeds meer Nederlandse providers zien dat ook in en publiceren daarom een transparantierapport. Vanaf vandaag geeft ook XS4ALL jaarlijks inzicht in het aantal keer dat opsporingsdiensten bij haar aangeklopt heeft.

Transparantie over de vorderingen om klantgegevens is een belangrijk onderdeel in de controle op een verantwoorde toepassing van de bevoegdheden door de opsporings- en geheime diensten. Alleen op die manier is jouw privacy goed te beschermen. In de woorden van XS4ALL:

Als internetprovider bevindt XS4ALL zich in een bijzondere positie tussen onze klanten en de rest van de wereld. Als tussenpersoon hebben we aan de ene kant de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat onze klanten onbelemmerde, veilige toegang hebben tot het internet en dat hun gegevens en privacy maximaal beschermd zijn. Aan de andere kant zijn wij verplicht op bevel van opsporingsinstanties of de rechter de onbelemmerde toegang en de privacy van onze klanten soms te beperken. Met dit transparantierapport wil XS4ALL inzichtelijk maken hoe we met die delicate balans omgaan.

Uit het rapport blijkt dat onder meer dat de opsporingsdiensten vorig jaar meer dan 20 keer gevraagd hebben om de verkeersgegevens van een klant. Dat zijn gegevens die iets zeggen over wie met wie contact heeft gehad en wanneer dat was. Telefoonverbindingen van XS4ALL zijn 21 keer afgetapt, net zo vaak als dat opsporingsdiensten naar internetverbindingen keken.

Terecht merkt XS4ALL op dat zij geen zicht heeft op het aantal keer dat de opsporingsdiensten via de databank van het ministerie van Veiligheid en Justitie (“CIOT”) gegevens van klanten heeft opgevraagd. En natuurlijk blijven de vorderingen van de geheime diensten ook geheim.

We zijn dan ook ontzettend blij dat ook XS4ALL, na onze oproep, besloten heeft om vanaf vandaag jaarlijks een transparency report te publiceren. Dat verdient navolging. Wij gaan daar de komende tijd keihard voor knokken. Heb jij je provider al gevraagd hoe vaak de opsporingsdiensten om de gegevens over haar klanten opeist? Wat was het antwoord?

  1. B

    Zijn dit soort transpancy rapporten eigenlijk geen wassen neus? De ordegrootte van geheime aanvragen lijkt me veel interessanter. Alles wat zo makkelijk publiceerbaar is heeft me dunkt blijkbaar weinig waarde. Daarnaast lijkt me dat een gebruiker het liefst zou willen weten of zijn gegevens zijn opgevraagd (en om welke reden).

    • Rejo Zenger

      Dit soort raportages zijn nog altijd interessant. Op zijn minst is het een indicatie van de aard en omvang van het gebruik van bepaalde bevoegdheden door de opsporingsdiensten. Op de lange termijn levert het uiteraard ook inzicht in ontwikkelingen op dat gebied. Bovendien is het een verantwoording van een aanbieder over de wijze waarop de aanbieder met de persoonsgegevens van klanten omgaat, dat maakt XS4ALL ook helder in haar toelichting.

      Uiteraard is dit nog maar een begin: het is ook interessant om te weten hoeveel verzoeken door de aanbieder niet in behandeling zijn genomen omdat, bijvoorbeeld, de benodigde handtekening van de officier van justitie ontbreekt.

      Tenslotte geldt dat een volledig overzicht van vorderingen eigenlijk alleen maar door de overheid gegeven kan worden. De overheid laat ons echter in de steek door transparantie hierover stelselmatig te weigeren.

  2. Jasper van Weerd

    @rejo

    Misschien kunnen ISP’s grafieken laten zien met een blanke Y as, waarbij de X as jaartallen staan, en er alleen te zien is in een staafdiagram of er meer of minder word opgevraagd.

  3. Een goede start is geen garantie voor een epic win « Bits of Freedom

    […] van bedrijven die zinvolle transparantie wél zelf belangrijk vinden. Zo rapporteerden onder meer XS4ALL, RIPE NCC en Leaseweb al eerder over het aantal keer dat de politie bij hen op de stoep stond voor […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.