0 recente resultaten

Jaarverslag Bits of Freedom 2014 gepubliceerd

Ons jaarverslag over 2014 staat online. Via deze site krijg je op speelse wijze toegang tot de documenten en in één keer een overzicht van de belangrijkste cijfers. Uiteraard kun je het verslag en de jaarrekening ook direct downloaden.

2014 was een goed jaar voor Bits of Freedom. Hieronder onze hoogtepunten.

Successen in Europa
Mede dankzij onze inzet heeft het Europese Parlement twee keer bij belangrijke stemmingen de juiste keuze gemaakt voor digitale burgerrechten. In maart stemden ze voor betere amendementen voor de nieuwe Europese Privacyregels en in april beschermden ze Europese netneutraliteit.

Privacy Cafés
Na de ‘cryptoparty’ in samenwerking met De Correspondent en Mediamatic eind 2013, gingen onze vrijwilligers dit jaar echt los. Ze startten de Privacy Cafés en hebben met tientallen stamgasten honderden mensen geholpen hun eigen gegevens te beveiligen.

De bewaarplicht
In april verklaarde het Europese Hof van Justitie de Europese richtlijn voor de bewaarplicht ongeldig. Onze regering gaf toe dat de Nederlandse bewaarplicht daarmee in strijd was met internationale verdragen. Daarmee werd de handhaving van die wet meteen ongrondwettelijk. Een grote stap in onze jarenlange strijd tegen de bewaarplicht.

Internetvrijheid op Bevrijdingsdag
Het is ons gelukt om op 5 mei het thema intervrijheid op de kaart te zetten. We stonden met een ‘checkpoint’ op het Amsterdams Bevrijdingsfestival en gaven de eerste editie van de Godwin-lezing in het Verzetsmuseum.

Digitale Vrijheidswijzer Europees Parlement
We publiceerden een uitgebreide stemwijzer voor de Europese verkiezingen waarin we de verkiezingsprogramma’s van de acht grootste partijen beoordeelden op het gebied van internetvrijheid. Een aantal aspirant-Europarlementariërs kwam bij ons op kantoor het WePromise-handvest voor digitale burgerrechten tekenen.

Big Brother Awards (BBA X)
De tiende editie van de Big Brother Awards moest een speciale worden, en dat is meer dan gelukt in de Stadsschouwburg Amsterdam. We zetten de grofste privacyschenders in de schijnwerpers met live uitgevoerde privacyprotestsongs, Aral Balkan sprak over ‘spyware 2.0’ en we hadden een videoverbinding met Edward Snowden in Moskou.

Nieuwe donateurs
Naast stabiele bijdragen van een aantal grote fondsen, kunnen we steeds meer steunen op de bijdragen van individuele donateurs. Onze donateursdag in november was een groot succes. We haalden 255% van ons gestelde doel. We hebben in 2014 20% meer geld van donateurs ontvangen dan in 2013.

Vijftienjarig jubileum
Dit jaar bestonden we 15 jaar. We vierden dit met een ‘old skool’ ASCII nieuwsbrief met daarin anekdotes over de geschiedenis van Bits of Freedom door mensen die belangrijk zijn geweest voor de organisatie.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag