Ook buiten Europa moeten jouw gegevens goed beschermd zijn

Fiber Festival 2015: The Subterranean

Dutch Minister of the Interior reveals plans for dragnet surveillance
DOSSIER / Vrijheid in je communicatie

De Amsterdame organisatie Fiber is op zoek naar artistieke producties op de grens tussen audiovisuele kunst, digitale cultuur en elektronische muziek. Eind mei organiseerden zij het tweedaagse Fiber Festival. Onder de titel The Subterranean gingen digitale makers op zoek naar wat er onder én achter ons huidige technologische landschap verborgen zit. Wij openden het festivalsymposium met een keynote.

Voor een publiek van voornamelijk kunstenaars hebben we aan de hand van een aantal concepten van de Canadese media-denker McLuhan laten zien dat het belangrijk is om in onze informatiemaatschappij vooral te kijken naar patronen. Bij het beoordelen van technologie kijken we nog steeds vooral naar wat McLuhan de voorgrond (‘figure’) zou noemen, terwijl de achtergrond (‘ground’) minstens net zo belangrijk is als je probeert te bedenken wat de betekenis is van een bepaalde technologie in onze maatschappij. Zo zorgt de auto, als verlengstuk van onze voeten, niet alleen voor persoonlijke mobiliteit en vrijheid. Het feit dat we elke dag uren in de file staan om naar onze woning in een Vinex-wijk te rijden is ook een gevolg van de auto.

Het huidige sociale media landschap zorgt voor een democratisering van het nieuws, verkleint onze wereld en maakt het veel makkelijker om ons in groepen te organiseren. Maar het feit dat tussen de meeste van onze sociale interacties tegenwoordig een groot Amerikaans bedrijf zit, zorgt ervoor dat we steeds minder autonoom kunnen bepalen hoe we ons tot elkaar verhouden. Soms is de invloed van een sociale media gigant vrij makkelijk te zien, zoals bij Facebook waar het duidelijk is dat je bepaalde informatie niet mag posten van het bedrijf. Soms is de invloed minder expliciet: de route die Googlemaps je toont, bepaalt hoe je ergens heen gaat. Je geeft daarmee, zonder je daar persé heel bewust van te zijn, een beslissing uit handen aan de ingenieurs van Google.

Onze afhankelijkheid van algoritmes die worden gemaakt door bedrijven die niet onder democratisch toezicht staan, kan soms tot pijnlijke resultaten leiden. In een speech bij re:publica lieten we zien hoe LinkedIn je vraagt om een kennis te feliciteren met het feit dat hij al een jaar werkloos is en hoe Facebook iemand algoritmisch ongewild confronteerde met zijn overleden dochtertje.

Uiteraard zijn er technische en politieke oplossingen te bedenken voor dit soort problemen, maar in de keynote stonden we vooral stil bij het gebrek aan diversiteit in de interdienstenindustrie, bij het idee om meer gebruik te maken van kleinschalige en lokale technologie en dat je als ontwerper meer verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor je product. Voor kunstenaars is er ook een belangrijke rol weggelegd bij het oplossen van deze problematiek. McLuhan schreef in 1964:

Art as radar acts as an ‘early alarm system,’ as it were, enabling us to discover social and psychic targets in lots of time to prepare to cope with them.”

Het is aan kunstenaars om ons te laten zien wat er onder de dagelijkse realiteit verborgen zit. Het Fiber festival was daar een scherpe aanzet toe.

De slides van de keynote vind je hier:

[pdfjs-viewer url=/wp-content/uploads/20150516-fiber.pdf viewer_width=460px viewer_height=274px fullscreen=false download=true print=false openfile=true]

 

De rest van het festival is bijzonder mooi op video gezet door Fiber zelf:

  1. Nimeo

    Over Media, de voorkant en de achterkant : Content embedden (ter info)

    Waar zelfs Google begrijpt dat html5 de toekomst heeft door video content middels html5 (ogg) aan te bieden en dus ook het publiek van de privacy minnende Tor browser gebruikers te bedienen, denkt Vimeo daar nog steeds anders over met als bijkomend resultaat dat Tor browser gebruikende bezoekers (bewust) worden geweerd.

    Vimeo doet daar weliswaar heel luchtig over aan de voorkant en het lijkt allemaal ook heel logisch; voor de website layout van Vimeo is immers flash (swf) vereist en die plugin staat om veiligheidsredenen (=privacy!) niet geactiveerd in die browser.
    De crux zit hem aan de achterkant, de ground zullen we maar zeggen. Het door Vimeo blokkeren van het downloaden van het aanwezige mp4 materiaal dat feitelijk achter die lay out zit maakt duidelijk dat Tor browser gebruikers in het geheel niet door Vimeo gewenst zijn.
    Access denied or not permitted, so to say.

    De grappig bedoelde meldingen die je krijgt als je met Tor browser de Vimeo site bezoekt als, “Ouch” (Bummer, etc) blijken dan ook vooral op Vimeo zelf te slaan als het gaat om de gewenstheid van privacy minnende bezoekers.
    Niet gewenst, verscholen achter een fraai gestylde melding aan de voorkant.

    Misschien zit ik er naast met deze technische analyse en heb ik iets over het hoofd gezien, Bof kan daar in ieder geval ‘niets’ aan doen, het is toch aardig om op te merken voor de weet bij het embedden van selectieve content van derden dat aan bepaalde (niet anonieme) voorwaarden gebonden is, en dat gebruik van html5 daarvoor een oplossing kan zijn wanneer Bof de keuze daartoe heeft.

    Het gebruik van html5 content in plaats van het gebruik van Flashtechniek is bovendien een stuk privacy en security veiliger.
    Flash blijft een aantrekkelijk doel voor misbruik (vraag maar aan Ton S., die weet er ‘alles’ van).

    Het blijft opletten met die bedrijven die zich nestelen tussen onze interacties.

    Groet

    • Hans de Zwart

      Dit is toch wel één van mijn favoriete comments ever! Dank daarvoor…

      We hadden nog wel ons best gedaan om niet meteen aan Vimeo door te geven dat iemand deze blogpost aan het lezen is!

      Het blijft gewoon heel erg moeilijk voor veel organisaties om vrij gemakkelijke wijze en zonder al teveel technische expertise ergens video’s te hosten. Wat zijn de alternatieven? Wij hebben bijvoorbeeld wel eens geëxperimenteerd met hosting op https://archive.org/ maar daar hebben dan spammers alweer de ‘related videos’-feature (die niet uit te zetten is) alweer vervuild.

      Wij zijn in ieder geval tot de conclusie gekomen dat we onze eigen platform zullen moeten gaan hosten om dit internetvrijheid-vriendelijk te gaan doen en kijken naar Kaltura.

  2. Nimeo

    Beste Hans Zwart,

    Dank voor de enthousiaste reactie, hoewel niet de inzet van de eerdere bijdrage, is het verheugend om te zien dat input gewaardeerd wordt.

    Over mogelijke input gesproken, niet alle parate ideëen wil ik hier plaatsen, feedback zal ik dan af en toe mogelijk ook op andere wijze gaan doen wanneer ik begrijp hoe mailen met PGP in elkaar steekt.
    Niet voor revolutionaire feedback of wereldschokkende vragen aan BOF, wel voor het nuttige, en natuurlijk om onze ‘blanke ruwe bolster pitten rakkers’ van voldoende oefenmateriaal te blijven voorzien opdat het alziend oog van Maintiendrai over ons allen blijft ontwaakt.
    Of zoiets.

    Deze feedback krijgen jullie nu hier nog.

    (Ik neem de ruimte, zit er geloof ik andere reageerders niet echt mee in de weg … )

    Kaltura?

    Pak een webbrowser met daarin ten minste de privacy addon/extensie als Ghostery geïnstalleerd (gehele database onder voorkeuren activeren!)

    Ga naar
    https://github.com/kaltura/platform-install-packages#documentation-and-guides

    Klik op het video veld onder : Watch the alpha announcement video:
    Geeft de verborgen link : http://bit.ly/1fIsdmY
    (Tja, url verkorters…)

    Deze link geeft een redirect naar (met bijvoorbeeld een gewone browser en Ghostery plugin ingeschakeld) :
    resource://firefox-at-ghostery-dot-com/ghostery/data/blocked_redirect.html

    Melding :
    “Ghostery prevented a redirect from
    bit.ly to videos.kaltura.com,
    which is part of Kaltura. ”
    Zelfde domein lijkt geen probleem, even verder lezen nog?

    Omschrijving door Ghostery te vinden onder :
    https://www.ghostery.com/apps/kaltura

    Vermoedelijke reden van opname in deze anti-tracking database van Ghostery is dan vermoedelijk te vinden onder Privacy information, “Anonymous data is shared with 3rd parties.”

    (Waarom doet een open source project dat?
    Staat open source eigenlijk gelijk aan non-profit? Waarom legde ik de onterechte koppeling tussen die twee eigenlijk?)

    Het Privacy Policy van Kaltura :
    http://corp.kaltura.com/privacy-policy

    Deze pagina is alleen (of ‘succesvoller’) te bezoeken met een andere browser dan Tor browser omdat Kaltura gebruikmaakt van de diensten van Cloudflare dat als (hee) digitale intermediate (!) partij alle bezoekers op ip-niveau trackt (!) van de sites die zij ‘beschermt’, maar ook ervan houdt om van security level keuze hoog en laag, het verkeer vanaf het Tor netwerk te blokkeren.

    Gelukkig valt het op deze privacy policy pagina enigszins mee, als je voldoende lang je Tor circuit vernieuwt heb je misschien het geluk de pagina te mogen lezen.
    This is my happy day, gelukt.

    Een gelukkig huwelijk :
    ” “Partner” or “Kaltura Partner” means trusted third parties and business associates that provide us with some of the services that we provide to you. For example, our Partners include content distribution networks (CDNs), third-party platforms that are integrated with the Kaltura Platform via APIs or plug-ins, third-party services you can access through the Kaltura Platform, and marketing partners.”

    Gezellig samen delen :
    Hoe anoniem is het Mac adres van je device eigenlijk? Hoe vaak wissel jij van Mac (nee niet het computernerk) adres?
    Let ook op samen delen met “Trusted partners”.

    De kers op de usual suspects privacy taart :
    “Kaltura allows other companies that show advertisements on the Websites to set and access their cookies on your computer. Other companies’ cookies may be subject to their own privacy policies.”

    “At present, Kaltura and our third-party Partners do not honor Do Not Track signals set by some browsers. If you wish to avoid behavioral tracking by ad networks, please choose from the available methods for doing so or refrain from using the Kaltura Websites.”

    De lege huls : “Safe harbor”

    What’s new : ……. ?
    (niet dat we wat tegen verdienmodellen hebben, voor niets gaat de zon op, als ik betaal bepaal ik de valuta graag zelf).

    Wie heeft er ooit beweerd dat het proberen privacy te bewaken een eenvoudige onderneming is, laat staan dat het waterdicht te krijgen is?
    Was het maar waar, helaas, eenvoudig en eenmalig je privacy beschermen met één druk op de knop is wellicht niet meer van deze tijd, het herbergt een andere diepere bijna niet te vermijden thematische welbekend veronderstelde spagaat :

    ‘Wat is jouw privacy je überhaupt waard als je er moeite voor moet doen? Als het impact heeft op je comfort? Het je ook maar iets buiten de periferie plaatst van gewoon digitaal meedoen omdat iedereen het doet of anders voorgoed digitaal sociaal verloren lijkt ?’

    (Raakt er ten burele al iemand artikel-geïnspireerd? If, so, zet het resultaat ook eens op Facebook, het lijkt ergens immers deel van een intrigerende Bof publieksbereikspagaat 😉 *

    Simpeler oplossing mogelijk :
    Gelukkig is er bij mijn weten voor het afspelen van html5 video content op een website helemaal geen extra offline videoplayersofware nodig omdat dat door browsers zelf wordt ondersteund.

    Het plaatsen van content op een eigen contentserver lijkt een goed idee als alternatief, waar je tenminste de eigenaren van het materiaal dan zover krijgt om een kopie ervan te mogen serveren en het lukt het materiaal digitaal goed gecomprimeerd onder de duim te houden.
    (vergeet je BOF server ‘databundelabbo’ niet).

    To zover.

    Dank nogmaals voor het compliment, dat het is opgepikt en daarmee een onderwerp van aandacht is.
    Of het lukt en in alternatief haalbaar is is de vraag, het feit het punt werd opgepikt en er naar gekeken wordt is m.i. een grote plus!

    Privacy Groet

    * Daarover meer als ik de constructie van PGP-mail toepassen snap.
    Wees gerust, ik zal jullie zeker niet spammen.

    • Hans de Zwart

      Wederom dank voor de uitgebreide input! De zorgen van Ghostery gaan over Kaltura.com en de video’s die daar gehost worden. De Kaltura (of ander open source vergelijkbaar pakket) die wij zelf gaan draaien zal daar echt geen last van hebben en bovendien ook qua logging e.d. zo privacyvriendelijk mogelijk geconfigureerd worden. Ook hebben we hopelijk genoeg gedoneerde bandbreedte om daar niet mee in de problemen te komen.

      Zo’n platform is handiger dan het kale plaatsen van HTML5 video’s. Niet alleen converteert zo’n platform een geüploade video naar allerlei formaten die op zoveel mogelijk apparaten werken (inclusief een flashgebaseerde speler op plekken waar HTML5 nog niet werkt), maar krijg je ook opties voor zaken als ondertiteling en het delen/embedden van de video.

      We kijken uit naar de versleutelde mailtjes…

    • Nimeo

      Helder
      Liken kan ik niet, Waarderen des te meer!
      Bij deze, +++ .
      Groet

Laat een reactie achter op Hans de Zwart Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.