De lobby-tomie 4: Innovatie is the magic word

De lobby-tomie 3: wie zijn er aan het lobbyen?

De Week

Wist jij dat er 340.000 tandarsten zijn in Europa? En dat zij ook lobbyen over privacy? Wie nog meer? Hoe smeden partijen coalities om te overtuigen? Wat heeft de burgemeester van Amsterdam in Brussel te zoeken? In het derde blog over de privacylobby gaan we het over de partijen hebben.

De nieuwe Europese privacywet is het meest belobbiede stuk wetgeving in Europa tot dusver, omdat het onderwerp zo belangrijk is en zo’n beetje elk deel van ons dagelijks leven raakt. Daarom hebben wij om openbaarmaking gevraagd van alle lobbydocumenten die de Nederlandse regering ontving over deze wet. De komende dagen publiceren we die documenten met onze analyse in een serie blogs. Wie lobbyen? Wat willen ze? Wat betekent dat voor jou? Klik voor de andere posts hier.  Klik hier voor alle lobbydocumenten. Deze serie blogs is ook samengevoegd in een rapport.

Autoriteit en representativiteit

Goed. Er zijn dus 340.000 tandartsen in Europa (PV 13.pdf). Daarnaast zijn er nog eens 73 joodse genealogische verenigingen met zo’n 10.000 leden (VJ 12.pdf). Ook valt te lezen dat Inretail (VJ 55.pdf) optreedt namens 6.000 winkeliers en 16.000 winkels in de “non-food”. Daarmee bedoelen ze “wonen en mode, schoenen en sport.”

Dat zijn niet zo maar feitjes natuurlijk. Deze “number-dropping” heeft een functie: het claimen van autoriteit en representativiteit om beleidsmakers te overtuigen. Dat wordt dan ook veel gedaan door partijen om het belang van hun positie en argumenten te onderstrepen. In Brussel werkt dat nog beter: er zijn veel organisaties die op Europees vlak namens een gehele branche kunnen spreken. Namens bijvoorbeeld de verzekeringsbranche (Insurance Europe – zie PV 16.pdf).

Toegang

Het maakt ook toegang makkelijker. Je hoeft namelijk niet meer met vijf verschillende techbedrijven aan te kloppen bij die beleidsmakers, maar laat dat één vertegenwoordiger doen die de beleidsmaker inmiddels ook goed kent omdat hij vaker over de vloer komt. Daarom kiezen veel partijen ervoor om zich te laten vertegenwoordigen door een lokale consultant bijvoorbeeld.

Neem de Cicero Group bijvoorbeeld (zie PV 1.pdf). Zij handelen namens TheCityUK (de Londonse bankensector), eBay, Fujitsu, en anderen. Of CabinetDN. Zij volgen het dossier “namens een aantal clienten in de digitale sector”(PV 55.pdf) waar ook Intel bij hoort (PV 69.pdf).

De kracht van coalities

Nog beter is als je met een gehele coalitie kan spreken. Je zegt dan eigenlijk: deze punten zijn zo belangrijk, dat partijen uit alle sectoren dit ondersteunen. Als je daar als beleidsmaker niet in meegaat, lijk je geen rekening te houden met belangrijke sectoren.

Daarom lanceren partijen coalities. Zie de brief van Ericsson bijvoorbeeld (PV 81.pdf) die het heugelijke nieuws in de lobbybrief meldt. Er is een nieuwe coalitie gestart van verschillende bedrijven uit verschillende sectoren. En die coalitie is belangrijk. “With an aggregated turnover of over € 100 billion and some 520,000 employees worldwide, the Coalition members’ considerable presence allows them to bring growth, progress and jobs to the EU’s economy.”

Een veel lobbyende club is de ‘Industry Coalition for Data Protection’ (PV 91.pdf). Hoewel de naam anders suggereert zijn ze niet echt vóór privacybescherming. Leden zijn bijvoorbeeld adverteerders, Europese Internetproviders, mediabedrijven en de ‘Chamber of Commerce’, een Amerikaanse lobbyorgansatie.

Opvallende partijen

Misschien valt je wat op als je zo naar de lobbyende partijen kijkt. Google, Microsoft en Facebook staan er niet bij. Zijn ze dus niet aan het lobbyen? Nou, dat zeker wel. Dit zijn natuurlijk alleen brieven. Er zijn allerlei clubs die ook voor hun belang opkomen. Zoals de European American Business Coalition (ook daar zit de American Chamber of Commerce in – PV 50.pdf) en TechAmerica (“European high tech companies with American Parentage” – PV 28.pdf).

Daarnaast zit er een aantal opvallende partijen wél tussen. Speelgoedmakers bijvoorbeeld (PV 10.pdf), het land Polen (EZ 9.pdf) en de burgemeester van Amsterdam (VJ 9.pdf). Laatstgenoemde heeft kritische vragen gesteld namens de gemeentelijke archiefinstellingen.

Vaste klant

Maar wie komen nou het vaakst over de vloer? Dat is zonder twijfel VNO-NCW, de vertegenwoordiger van het Nederlandse bedrijfsleven. Ze sturen alleen al bijna een tiende van de brieven.

Discussie achter de schermen

Het is duidelijk dat er veel contact is tussen bedrijfsleven en overheid en dat er discussies worden gevoerd achter de schermen. Dat is op zichzelf ook belangrijk, maar daar vertellen we in een laterblog meer over. Het volgende blog gaat nu eerst over innovatie als overtuigingsstrategie.

  1. Frits

    Ik volg jullie blog zorgvuldig. Ben ook benieuwd wie er nu eigenlijk verantwoordelijk zijn voor het beleid in Brussel.

  2. Anne

    Allemaal bedoeld om de privacy van de burger te verminderen ten gunste van zakelijk gewin of ……. Wie neemt het op voor de onschuldige en vaak onwetende burger?

    • Floris Kreiken

      Dat is wat mij betreft het zorgelijke.. Hoe weten we dus zeker dat in al het lobby-geweld een degelijke afweging gemaakt gaat worden? Dat vraagt dus onder andere om transparantie. Er zijn wel mensen die het opnemen voor de burger, maar dat zijn er minder.

  3. Janelle Aarts

    Heel nice! Ik heb mijn afstudeerproject ook over lobbyisten gedaan en verdraaid in een crowdfunding – petitie platform voor de burger zodat zij ook een lobbyist kunnen inhuren. Is wel zo eerlijk toch 😉

    • Floris Kreiken

      Goed plan! Ik ben alleen benieuwd of dat tegen de miljarden aan kan boksen 😉

  4. MatthijsK

    Hulde voor deze post!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.