Bits of Freedom zoekt stagiair mediatechnologie [vacature]

De Week: hoe Europa de Verenigde Arabische Emiraten helpt spioneren, wanneer je apparaten niet van jou zijn en SPARKLE.JS

In vier klikken naar meer privacy binnen Facebook

Een stukje service van ons naar jou toe: mooie, ontroerende, zorgwekkende en/of hilarische linkjes over internetvrijheid die we deze week ontdekten en graag met je delen.

De if-I-were-you-I-would-reads

  • Volgens een Reuters/Ipsos-peiling zijn Amerikanen in de afgelopen vier jaar terughoudender geworden in hun bereidheid om persoonlijke communicatie te delen met de overheid, ook niet ter bevordering van de terrorisme-bestrijding. De vraag is dus in welke mate er democratische legitimiteit is voor sleepnetwetgeving. Letten jullie op, Eerste Kamer?
  • In aflevering 91 van ReplyAll proberen de twee hosts uit te vinden hoe de Uber-account van hun baas gehackt zou kunnen zijn. Ze komen er niet helemaal uit en vragen in aflevering 93 de hulp van hun luisteraars. Er komt een zorgelijke hoeveelheid kwetsbaarheden voorbij dat ons nog maar eens deed realiseren: we moeten écht beter gaan nadenken over hoe we onze communicatie veilig houden.
  • In De Correspondent verscheen een verhaal van twee Deense journalisten die uitleggen hoe Europees-gesubsidieerde spionagesoftware in handen kwam van een bedrijf in de Verenigde Arabische Emiraten met nauwe banden met de regering.
  • Een deel van ons kantoor hebben we weinig gelukkiger gezien dan na de ontdekking van deze jQuery plugin: SPARKLE.JS.
  • We zijn steeds minder de baas over onze eigen apparaten. Zo gebruikt Tesla graag data uit jouw auto om aan te tonen dat een ongeluk niet de schuld was van de fabrikant, maar wordt jou de toegang tot diezelfde data geweigerd. Wat je als gebruiker ook zomaar kan overkomen: door de fabrikant afgesloten worden van je “slimme” garagedeur-camera omdat je een negatieve recensie plaatst op Amazon.
  • Deze week werd Pepsi vermorzeld door het internet. De schrijnende tweet van Bernice King (dochter van) vat de controverse rondom de advertentie van het frisdrankmerk perfect samen: “If only Daddy would have known about the power of #Pepsi.”.
  • Deze laten we helemaal aan Tom Roes (linkje naar Facebook) om te introduceren: “Wat gebeurt er als honderdduizenden Reddit-gebruikers elke 5 minuten slechts één pixel mogen plaatsen op een gigantisch digitaal canvas? Vet experiment, waar nationalisme hoogtij viert (Zie Nederland helemaal bovenin).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.