• Menu

0 recente resultaten

De week van Chinese Click-farms, Amerikaanse overheidsuitgaven en wat zoekopdrachten over ons zeggen

Een stukje service van ons naar jou toe: mooie, ontroerende, zorgwekkende en/of hilarische linkjes over internetvrijheid die we deze week ontdekten en graag met je delen.

De if-I-were-you-I-would-reads

  • De Autoriteit Consument & Markt sprak deze week al de wens uit dat online-recensiesites transparanter worden over de manier waarop ze recensies verzamelen. Nu gebeuren er vaak gekke dingen: je kan natuurlijk zelf een recensie over je dienst of product plaatsen, of je laat het testen door publiek of bekende bloggers of vloggers. Alleen een goede rating nodig? Een Chinese Click-farm regelt het voor je.
  • In het Design Museum in Londen opent binnenkort de expositie California: Designing Freedom. In dit artikel van Oliver Wainwright krijg je alvast een korte "trip" door de belangrijke design-ontwikkelingen. Heb je nog twee uur over? Dan word je misschien gelukkig van het kijken naar "The Mother of All Demos" (misschien iets voor moederdag?).
  • Data is de nieuwe olie, en dat brengt belangrijke overwegingen met zich mee. Moeten de technologische monopolies opgebroken worden, of gereguleerd als nuts-bedrijven? Moeten we de reikwijdte van mededingingsrecht uitbreiden?
  • Sydney Vollmer neemt ons mee langs de risico's van digitalisme, de beperkte kennis over digitale technologie bij onze Kamerleden en de teruglopende kwaliteit van de geheugenstructuren in de hersenen.
  • Frequente bezoekers van onze website en blog zal de serie over tracking van gastblogger Tim van der Molen al zijn opgevallen. Mocht je nog niet de tijd hiervoor hebben genomen, kan je het eerste, tweede en derde deel hier teruglezen. Wij kijken uit naar het volgende deel!
  • Al in 1804 was er het verzoek vanuit Thomas Jefferson om meer overzicht te krijgen in de overheidsuitgaven van de Verenigde Staten. Het heeft even geduurd, maar nu werken alle overheidsinstellingen met hetzelfde systeem en kan al deze informatie gecombineerd worden. Interessant om te bekijken.
  • Tot slot: een interessante aflevering van Freakonomics, waarin wetenschapper Seth Stephen Darowitz op basis van big data sociologische conclusies trekt. Vanuit het vermoeden dat mensen binnen de privacy van hun internetbrowsers meer geneigd zijn hun voorkeuren expliciet uit te spreken dan in sociale situaties, onderzoekt hij de zoekopdrachten die we online gebruiken. Conclusie? "Online zoekopdrachten zijn een reflectie van onze ware identiteit." Nog een goede reden om onze online privacy serieus te nemen.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag