Vacature: Bits of Freedom zoekt een veelzijdige PR & communicatie lead

Hoe ziet Exterion de toekomst?

Sonos: “Luister, of je hoort niets meer”

Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat.

Geen communicatie is ook communicatie

De NOS schrijftHet nieuwsbericht waarin gemeld wordt dat de camera's in de billboards even uit staan dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerdTracking op stations: de NS stond erbij en keek ernaar. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

En over een maand?

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord. Worden de camera’s dan weer stilletjes aangezet? Of gebeurt dat nadat de billboards zijn voorzien van een klein stickertje waarin met onduidelijke informatie subtiel gewezen wordt op de aanwezigheid van de camera’s?

Het onmogelijke wordt mogelijk

Maar we zijn misschien nog wel nieuwsgieriger naar Exterion’s blik verder in de toekomst. De ontwikkeling van technologie haalt steeds vaker het onmenselijke binnen het handbereikAls de mens het onmenselijke kan: niet alles dat kan moet ook kunnen. van de mens en dus is de vraag: waar ligt voor Exterion eigenlijk precies de grens? Wat als technologie het onmogelijke mogelijk maakt? Hoe denkt Exterion over het volgen van een individu? Wanneer zit het bedrijf de passant te dicht op de huid? Wat als het bedrijf goedkoop gezichtsherkenning kan inkopen? Hoe denken de beleidsmakers van Exterion over het profileren van reizigers? En over gepersonaliseerde reclames, waarbij niemand de reclame te zien krijgt die de ander ziet en die de persoonlijke zwaktes van reizigers tot het maximale uitbuit?

De toekomst van het billboard

Fijn om te lezen dat de camera’s even niet meer meekijken. Ook fijn om te zien dat Exterion zich realiseert “niet goed genoeg gecommuniceerd” te hebben. Maar de communicatie van vandaag is nog lang niet voldoende. Het wordt tijd dat Exterion vertelt hoe ze de toekomst van haar billboards - en jouw vrijheid - ziet.

  1. Klaske

    Dat het bedrijf zegt niet goed gecommuniceerd te hebben is niet waar het om gaat. Men denk dat als het maar goed uitgelegd wordt, dat het dan wordt geaccepteerd.Maar Exterion moet snappen waarom wij dit niet willen, dus eigenlijk moeten wij beter ‘communiceren’.

    • Floor Kuiper

      Ik denk dat ze wel snappen waarom wij het niet willen, maar dat maakt ze denk ik niets uit. De belangen van de consumenten en de reclamemaker lopen meestal nogal uiteen; de eerste wil alleen dingen kopen die hij/zij wil hebben, de tweede wil de eerste zo veel mogelijk verleiden om dingen te kopen die hij/zij van tevoren niet wilde hebben.

  2. L

    Waar kijken die camera’s dan naar? Oogbewegingen, gezichtsherkenning, gekoppeld aan digitale profielen? Waarschijnlijk “all of the above”. Tijd om een halt toe te roepen, dit is privacy-schending.

Laat een reactie achter op Floor Kuiper Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.