Hoe ziet Exterion de toekomst?

Sonos: “Luister, of je hoort niets meer”

De week van de Ethische Data Assistent, “cookies with cheese” en digitale suikers

De standaardfunctionaliteit van een Sonos-speaker ("luidspreken") kan van de ene op de andere dag opeens niet meer werken. Omdat we steeds vaker een dienst afnemen in plaats van een product kopen, kopen we afhankelijkheid van de fabrikant.

Credits:
Foto: Andy Price

Met de nieuwe voorwaarden wil Sonos ruimte maken voor de introductie van de integratie met Amazon’s home assistant. Anders gezegd: de luidspreker gaat meeluisteren met wat jij in huis doet. Die slikken of stikken-houding van Sonos laat zien dat het bedrijf niet écht naar gebruikers luistert.

Kopen betekent zelfbeschikking

Vroeger was misschien niet alles beter, maar als het aankomt op eigendom, zeker een heel stuk simpelerEen aardig boek over dit onderwerp: The end of ownership. Kocht je een boek, dan was dat boek van jou. Jij kon bepalen wat je er mee deed. Je kon het boek lezen, als onderzetter gebruiken, verbranden, weggeven, uitlenen en verkopen. Doen wat je wilt zonder dat je iemand om toestemming hoeft te vragen.

Sonos zegt: accepteer onze nieuwe voorwaarden of accepteer dat er geen geluid meer uit je speakers komt.

Als je datzelfde boek in digitale vorm koopt, dan koop je meestal slechts het recht om het te lezen. Je mag (en kunt!) het niet zomaar uitlenen of verkopen. De uitgever leest met je meeKlassieker: Amazon verwijdert 1984 van ereader van klanten en heeft in sommige gevallen de mogelijkheid om het boek op afstand van je ereader te halen.

Geen product maar dienst

Tegenwoordig koop je geen product meer maar een dienst. Je wordt misschien eigenaar van de hardware, maar je hebt verder slechts een licentie op het gebruik van de functionaliteit. En daarmee koop je afhankelijkheid van de fabrikant. De fabrikant kan met een druk op de knop bepalen of en hoe je jouw apparaat kunt gebruiken. Wat op het ene moment nog wel kon, kan op het volgende misschien niet meer.

Zo ging de overname van de “slimme” thermostaat Revolv door Google niet ongemerkt"Revolv is dead. Google killed it. Long live innovation." voorbij: na minder dan twee jaar na de overname stopte Google met de ondersteuning en deed de thermostaat helemaal niets meer. Ook is er een garagedeur die weigert nog naar je te luisteren na een negatieve recensie"Open the Pod bay doors please, HAL".

Luister of je zult niets meer horen

En dat is precies wat er nu ook bij de toch-niet-zo-slimme luidsprekers van Sonos gebeurt. Het bedrijf zegt: accepteer onze nieuwe gebruiksvoorwaarden of accepteer dat er op een gegeven moment geen geluidEen woordvoerder van Sonos deed de uitspraak tegen over ZDNet. meer uit je speakers komt. Dus: luister of je zult niets meer horen. Je hebt goed geld neergelegd voor een set speakers met bepaalde specs. Het bedrijf wil dan achteraf jouw apparaat opeens veranderen en als jij dat weigert zouden de speakers helemaal niets meer doen? Dat is toch van de zotte?

Als je datzelfde boek in digitale vorm koopt, dan koop je meestal slechts het recht om het te lezen.

Dat moet anders: je moet er vanuit kunnen gaan dat de standaardfunctionaliteit van een product dat je gekocht hebt minstens een aantal jaar blijft werken. Best als Sonos nieuwe functies wil toevoegen, maar dan zonder dat door de strot van de gebruiker te duwen. Als die niet wil, dan heeft Sonos gewoon pech.

  1. B@S

    “Kopen betekent zelfbeschikking”

    The end of ownership (Aaron Perzanowski and Jason Schultz, 2016). Hadden jullie dat boek niet al eens op de site genoemd? Er is een verschuiving van de duidelijkheid van eigendom naar allerlei contracten die je als consument geacht wordt aan te gaan. Het boek beschijft hoe deze ontwikkeling leidt tot een machtsverschuiving richting producenten.

    Sonos doet dit gewoon omdat het technisch en (vooralsnog) juridisch kan. Tijd voor wetgeving op het allerhoogste niveau, waarmee eigendomsrecht nogmaals wordt bekrachtigd en loopholes worden verboden die inmiddels via het IoT mogelijk zijn.

  2. www0

    En wat kan ik nu als Sonos gebruiker?

    Hoe kan ik mijn apparaten retour zenden?

  3. Internet of Things Nederland

    Erg interessant artikel en thanks voor de tip! Ik ga het boek ook lezen.

  4. Jara57

    Wat kunnen we hieraan doen? Welke instantie gaat hierover?

  5. Sonos gebruiker

    Heb dezelfde vraag als anderen. En nu? Wat kan ik als gebruiker hieraan doen?

    Ben reeds sinds jaren Sonos gebruiker. Eerst heel tevreden, maar later het gevoel dat ik erin getrapt was. Hetzelfde gevoel wat ik bij Apple jaren geleden heb gehad. Eenmaal in het eco-systeem, kom je er niet meer uit, en is het (nieuwe voorwaarden) slikken of stikken.

    Had een afzonderlijke Sonos CR-100 afstandsbediening gekocht, omdat Sonos geen Linux software heeft, maar ook die afstandsbediening hebben ze reeds grotendeels onbruikbaar gemaakt via software “upgrades”.

    Ik gebruik nu de Noson app op Linux, waar ik geen voorwaarden of zoiets hoef te accepteren, maar ik vraag me af of mijn Sonos nu echt straks stopt met afspelen als ik gewoon geen nieuwe updates meer installeer?

    Weet iemand of je de software op Sonos hardware zelf kan flashen met free software, zodat je geen last meer hebt van Sonos “updates”?

Laat een reactie achter op Sonos gebruiker Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.