T-Mobile behandelt iedereen even ongelijk

Online marketeers omarmen nieuwe regels voor gegevensbescherming

Wetgever moet veilige digitale infrastructuur afdwingen
DOSSIER / Grip op profilering

De nieuwe Europese privacyregels (GDPR) bieden niet alleen meer bescherming voor burgers, maar ook mooie kansen voor online marketeers. Deze twee artikelen leggen je uit waarom.

Credits:
Loris Bottello

Vanaf 25 mei gelden er nieuwe regelsDeze regels staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor wat er online wel en niet met jouw gegevens mag gebeuren. (De wet bestaat al sinds 2016 maar er zal pas vanaf mei worden gehandhaafd.) Dankzij deze regels zijn Europese burgers beter beschermd en hebben ze meer rechten. Maar de nieuwe wet biedt ook mooie kansen voor online marketeers.

Privacy gaat om vertrouwen

Neem een artikel dat deze week verscheen op Marketing Online"Diana Janssen (Directeur DDMA): 'Zorg dat je je data-boekhouding op orde hebt'". In het stuk is Diana Janssen, directeur van de Digital Media & Marketing Association, aan het woord. Zij stelt een aantal belangrijke vragen:

“'Wat zou je moeten willen?', die vraag wordt steeds belangrijker. Er ligt veel nadruk op 'wat mag?', maar we moeten voorkomen dat we in een situatie terechtkomen waarbij we alleen nog maar bezig zijn met vinkjes zetten.”

Dat kunnen we alleen maar onderschrijven. De wet biedt niet in alle gevallen heldere grenzenLees ook “Niet elk belang is gerechtvaardigd.” van Jaap Henk Hoepman.. Die zullen we – burgers, bedrijven en handhaver – vanaf mei samen moeten gaan trekken. Wat ons betreft moet daarbij centraal staan wat we wíllen, niet wat mág.

Het artikel vervolgt:

“'Als bedrijf moet je nadenken over wat je [met data] wilt en wat je visie erop is. Doe je recht aan je merk en je klanten of aan je donateurs als je op deze manier met data omgaat? Je kan wel aan de wet voldoen, maar past het bij je merk? Is dit wat mensen van je verwachten?”

Hier slaat Janssen de spijker op de kop. De verkwanseling van de privacy (en veiligheid) van burgers leidt tot steeds minder vertrouwen in het internetIn het jaarlijkse Global Internet Report 2016 onderkende de Internet Society het afgelopen jaar gebrek aan vertrouwen als grootste bedreiging voor het huidige internet. en dat is zonde, want het staat innovatie in de weg en voorkomt dat burgers optimaal gebruik maken van de kansen die het internet ze biedt. Met andere woorden: alle partijen zijn gebaat bij sterke privacybescherming.

De nieuwe regels zijn goed voor je conversie

Wat een online marketeer hier nou concreet mee moet? Convert helpt ons aan een mooi praktijkvoorbeeld. In “How to Make Your Forms GDPR Compliant (Without Tanking Your Conversion Rates)”Lees het hier. wordt helder aangetoond hoe belangrijke concepten uit de wetWe schreven eerder al dat gedwongen toestemming geen echte toestemming is. goed zijn voor je conversie, de geloofwaardigheid van je organisatie en voor je lange termijn marketingstrategie.

Neem bijvoorbeeld het concept "dataminimalisatie". De wet vraagt je zo min mogelijk data te verzamelen. Volgens Convert hartstikke goed voor je conversie:

"We’ve all heard the big best practice on forms: ditch the fields you don’t need. Make the fields you do need as easy to fill out as possible. You’ll see a conversion rate uptick—heck, maybe one as high as 160%.

De wet zegt ook dat je toestemming moet vragen aan je bezoekers om hun data te verzamelen. En mensen moeten die vraag actief met "ja!" beantwoorden. Convert geeft voorbeelden van hoe je dit doet, maar beargumenteert ook helder waarom dit op de lange termijn goed is voor jouw bedrijf of organisatie:

Ensuring that people consent actively [...] should be a good thing for your long run. And if you really want to qualify your prospects, presenting them with the choice to do otherwise —to opt-out of your updates, or to sign up for the updates most relevant to them— should go a long way to ensuring that your emails aren’t falling on uninterested ears.

Deel jouw ervaringen

We horen graag meer van marketeers. Mooie voorbeelden zoals die hierboven, of andere ervaringen die je wilt delen? Laat een reactie achter!

  1. altim

    Dit artikel vraagt om een aanvulling van BOF zelf over jullie omgang met data van donateurs. Kunnen jullie daar iets over zeggen

    • Hans de Zwart

      Hoewel ik niet per se begrijp waarom dit artikel vraagt om een aanvulling, leg ik graag uit hoe wij omgaan met de data van donateurs.

      Per donateur bewaren we zo min mogelijk informatie. Op dit moment is dat het volgende: voorletters of voornaam, achternaam, rekeningnummer, bedrag, periodiek (nodig om de incasso’s uit te kunnen voeren), bij donateurs die 120 euro per jaar of meer doneren een door ons gegeneert ‘token’ dat gekoppeld is aan een @freedom.nl e-mailadres en de datum waarop iemand donateur geworden is plus de donatiegeschiedenis. Verder hebben we de mogelijkheid om te zien of er met het token een @freedom.nl e-mailadres is geregistreerd en welke. Tot slot hebben we een e-mailadres. Dat gebruiken we om te communiceren over donatiezaken en twee keer per jaar over onze financiële situatie.

      Als een donateur een webcamcover of stickervel wil ontvangen dan hebben we daar adresgegevens voor nodig. Deze gegevens worden binnen een week na het versturen verwijderd.

      Dit geldt overigens alleen over de vaste donateurs (mensen bij wie wij mogen incasseren). Van de donateurs die ons incidenteel steunen of die zelf geld overmaken bewaren we niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.