De week van John Perry Barlow, de betrouwbaarheid van data en mensen zonder uitnodiging

T-Mobile behandelt iedereen even ongelijk

Online marketeers omarmen nieuwe regels voor gegevensbescherming
DOSSIER / Netneutraliteit – baas over je eigen bits

Matige dag vandaag. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt opnieuw dat T-Mobile zich netjes aan de regels over netneutraliteit zou houden. We vinden het oordeel van de ACM kortzichtig.

Nieuwe beslissing op ons handhavingsverzoek

De toezichthouder publiceerde zojuist haar beslissingNieuwsbericht van ACM over het nieuwe besluit op ons bezwaar op haar beslissingAl eerder vond de ACM dat T-Mobile het principe van netneutraliteit mocht schenden op ons verzoek om handhavend op te treden tegen T-Mobile’s dienst Datavrije Muziek. Kun je het nog volgen? Hier is de samenvatting.

Snel nadat de nieuwe Europese regels voor bescherming van netneutraliteit van kracht werden, kwam T-Mobile met een nieuwe dienst: Datavrije Muziek. Daarmee kun je naar een selectie van online muziek­diensten luisteren, zonder dat dat van je databundel afgaat. Dat klinkt mooier dan het is (en we leggen onderin uit waarom dat zo is). Omdat T-Mobile hiermee een beperkt aantal diensten een voorkeursbehandeling geeft boven andere diensten vroegen we de ACM om in te grijpen. Maar de toezichthouder was het niet met ons eens. Ons bezwaar op die beslissing wijst ze nu ook af.

T-Mobile zet bepaalde aanbieders op achterstand

Anders dan wij vindt de ACM dat T-Mobile alle online muziekdiensten gelijk behandelt. Voor al die diensten “gelden dezelfde voorwaarden voor toetreding” en dus zou T-Mobile niet discrimineren. Het gaat onder meer om de voorwaarden dat alleen online diensten in aanmerking komen die ‘openbaar toegankelijk’ zijn en waarbij T-Mobile het IP-adres van de dienst kan herkennen.

Maar in onze ogen zet T-Mobile met deze voorwaarden wel degelijk aanbieders op een achterstand. Want alle diensten die niet aan die voorwaarden voldoen, komen niet in aanmerking voor de voorkeursbehandeling van T-Mobile. Als jouw online muziekdienst geen openbare dienst is, pech. Als jouw online muziekdienst op basis van peer to peer-technologie werkt, pech.

Er zijn nu twee opties: of de handhaving moet scherper of de regels moeten scherper.

Dat kan niet de bedoeling zijn: we willen dat soortgelijke diensten immers gelijk worden behandeld. Stel dat T-Mobile stelt dat uitsluitend muziekdiensten in aanmerking komen voor Datavrije Muziek zolang de aanbieder van de dienst een rood logo heeft en dat de dienst door minimaal tien gebruikers in Nederland moet worden afgenomen. Die voorwaarden gelden voor alle aanbieders. Volgens de redenering van de ACM zijn deze voorwaarden niet discriminerend. Maar daarmee negeert ze dat hiermee nog altijd een bepaalde categorie diensten wordt uitgesloten op basis van eigenschappen van de dienst of aanbieder zelf: de diensten met een blauw logo of minder dan tien gebruikers.

Dat onderscheid maken moet alleen mogen als het de vrijheid van de eindgebruiker niet beperkt: geef het verkeer van videostreams meer prioriteit dan het verkeer voor e-mail. De gebruiker krijgt anders de video in een lagere resolutie, maar zal tegelijkertijd niet opmerken wanneer de e-mail een halve seconde later in zijn inbox beland.

De herdefinitie van het begrip “internettoegang”

De Europese regels hebben ook tot doel “het functioneren van het internetecosysteem als een motor van innovatie” te waarborgen. Maar als providers bepaalde diensten voor­trekken, beperken ze de vrijheid van alle internetgebruikers en ondermijnen ze innovatie. In Europa zie je nu al een enorme wildgroeiBij sommige providers is "toegang tot internet" niet meer dan een synoniem voor "toegang tot WhatsApp" aan abonnementen. Een eerste inventarisatie laat zien dat er in Europa nu al meer dan dertig verschillende zero rating-abonnementen op de markt zijn. In haar eerste beslissing heeft de ACM T-Mobile’s dienst hier helemaal geen rekening mee gehouden.

Onderscheid maken moet alleen mogen als het de vrijheid van de eindgebruiker niet beperkt.

In de beslissing van vandaag zegt ze: we hoeven helemaal niet te kijken naar “het cumulatieve effect van alle zero-rating proposities in Europa” en de impact van T-Mobile’s dienst op zichzelf is niet zo groot. Maar zelfs als dat juridisch allemaal zou kloppen, dan zou dat betekenen dat die Europese regels jouw vrijheid onvoldoende beschermen.

Help ons de rechter overtuigen

En ja, grote kans dat we ook deze beslissing van de ACM aanvechten. We vinden jouw internetvrijheid te belangrijk om over te laten aan een toezichthouder met een nogal smalle blik. De volgende stap zou dan de rechter zijn. Dan zijn er twee scenario’s mogelijk: de rechter is het met ons eens en tikt T-Mobile en de ACM op de vingers of het wordt duidelijk dat de Europese regels moeten worden aangescherpt. Of de handhaving moet scherper of de regels moeten scherper. Daar bereiden we ons nu al op voor: opnieuw een jarenlange strijd in Brussel.

Wat het ook precies gaat worden, jij kan ons daarbij helpen. Dat kost je nauwelijks iets: voor tien euro per maand of minder (of meer!) ben je al donateur.

Achtergrond: Wat ging hier aan vooraf?

Bits of Freedom maakt zich al meer dan zeven jaar sterk voor netneutraliteit. Nederland liep Europees voorop door in 2012 netneutraliteit in de wet te verankeren. Sinds eind 2015 gelden soortgelijke regels voor heel Europa. Sindsdien zoeken providers voortdurend de grenzen van die regels op. T-Mobile deed dat onder meer met het abonnement Datavrije Muziek. Al eerder oordeelde de ACM dat deze dienst in strijd was met de Nederlandse uitleg van die Europese regels. T-Mobile ging daarover naar de rechter en werd in het gelijk gesteld. Bits of Freedom deed daarna een handhavingsverzoek, dat vervolgens werd afgewezen door de ACM. Vandaag besliste de ACM op ons bezwaar tegen die beslissing.

Achtergrond: netneutraliteit gaat over jouw vrijheid

Bits of Freedom vindt dat als je toegang tot het internet krijgt, je toegang tot het hele internetLees ons hele dossier over netneutraliteit voor meer informatie moet krijgen. Jijzelf, en niet jouw internetprovider, moet bepalen wat je op internet doet. Het klinkt als een mooi aanbod: onderweg op je telefoon naar Spotify luisteren zonder dat het ten koste gaat van je bundel. En op de korte termijn is het dat misschien ook. Maar als één of enkele diensten door providers goedkoper worden aangeboden dan concurrerende alternatieven, levert dat een oneerlijk voordeel op en wordt concurrenten en nieuwkomers een gelijke kans om op eigen verdienste klanten voor zich te winnen ontnomen.

Achtergrond: T-Mobile's Datavrije Muziek

T-Mobile's "Datavrije Muziek" is in strijd met het principe van netneutraliteit. T-Mobile doet dat met Datavrije Muziek, een abonnement waarbinnen muziekdiensten hun service kunnen aanbieden zonder dat dat ten koste van jouw bundel gaat. Maar de T-Mobile's abonnement werkt wel alleen met een kleine groep muziekdiensten. Dat komt omdat T-Mobile bepaalt wat een "legale muziekstreamdienst" is en bovendien allerlei eisen stelt aan de aanbieders. Als zo'n aanbieder daar niet in kan of wil meegaan, valt zij buiten de boot. Hoewel T-Mobile claimt dat elke dienst mee mag doen is de praktijk een stuk weerbarstiger: maanden na de introductie is slechts een kleine groep muziekdiensten aangesloten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.